3 törvény, hogy ne felejtsd el a szavakat

2011. 07. 20. | Tippözön | 10 hozzászólás

Hogyan ne felejtsd el az angol szavakat?Mondd, te hogyan tanulsz egy új nyelvtani szerkezetet?

Először megnézed magadnak közelebbről, ugye?

Felfedezed a nyelvtani szabályok leírása, magyarázata alapján és példákon keresztül. Vagyis: első lépésben TANULOD. Utána egy ennél sokkal fontosabb, és nem kihagyható lépés jön: GYAKOROLSZ, vagyis feladatokat oldasz meg, mondatokat állítasz össze, vagy épp fordítasz vele. És aztán, annak érdekében, hogy bármikor könnyedén előjöjjön, rendszeresen ISMÉTLED vagy HASZNÁLOD.

Ez az a 3 lépés, ami elvezet téged a rutinos nyelvhasználathoz. Ez eddig alapvető.

De milyen csapdák rejlenek ebben?

 

1. törvény: a tanulás és a gyakorlás aránya

Az első igazi csapda ott rejlik, hogy milyen arányban tanulod és gyakorlod az angolt. A tanulás igényli a lehető legkevesebb időt. Ha a tanulás és a gyakorlás együtt 100%, akkor ebből 10% a tanulás, és 90% a gyakorlás. És erre érdemes odafigyelned!

Ne várd el magadtól, hogy képes legyél visszaemlékezni egy nyelvtani szerkezetre, vagy egy szóra, miután gyorsan átnézted, és megoldottál vele négy feladatot a munkafüzetben! Ha eddig ezt csináltad, és remélted, hogy működni fog, akkor most gyorsan hadd oszlassam el ezt a tévhitet!

És itt egy fontos részhez érkeztünk: hogyan gyakorolj?

 

2. törvény: a gyakorlás legyen olyan, mint a nyelvhasználat

A gyakorlás nem kizárólag munkafüzetben való feladatmegoldás!

Nagyon fontos, hogy lehetőleg úgy gyakorolj, ahogyan a való életben használni fogod azt a nyelvi elemet! Vagyis: fordíts sok magyar mondatot, alkoss sok angol mondatot, foglald történetekbe, szituációkba! Az elején mindenképpen magyarul fogsz majd gondolkodni, vagyis, magyar gondolatok, mondatok fogalmazódnak meg benned, és ezeket kell lefordítanod magadnak angolra. Lehetőleg minél gyorsabban, így a gyakorlásnál is lehet órát használni!

Történeteket szeretnél majd elmesélni, bizonyos élethelyzetekbe kerülsz, ahol meg kell értetned magad. Ezért hasznos az új szavakkal és nyelvtannal történeteket, szituációkat gyakorolni. Mindig gondolj arra, hogy a való életben milyen körülmények között találkozol majd az adott anyaggal! Mert így kell gyakorolnod is.

 

Érdekel a TOP 25 cikk gyűjteménye az oldalról, egyben? AZONNALI INGYENES LETÖLTÉS ITT>>

 

3. törvény: hogy ne felejtsd el a szavakat

Tudnod kell, hogy a saját anyanyelvedet csak azért nem felejted el, mert használod. Ha nem használnád naponta, akkor elfelejtenéd – ahogy a ritkán használt magyar szavak is kiesnek néha. Ezért amit megtanultál és gyakoroltál, azt vagy állandóan ismételned vagy használnod kell ahhoz, hogy megmaradjon.

Sokan elvárják maguktól, hogy amit egyszer megtanultak, az örök életű legyen. Aztán, amikor elfelejtik, akkor kialakul a megdönthetetlen hit: „nekem ez nem megy”, vagy „nekem nincs nyelvérzékem”. Pedig semmi nem állhat távolabb az igazságtól!

Igazából a felejtés vagy emlékezés csak nyelvhasználat kérdése. De mi a különbség az ismétlés és a nyelvhasználat között?

Az ismétlés az, amikor újra átfutod a nyelvtani szabályokat vagy a szavakat. A nyelvhasználat: amikor (közel) éles helyzetben beveted a megtanult új nyelvtant vagy szókincset. Nyelvhasználat az is, ha a tanárral órán angolul beszélgettek és a cél a kommunikáció, nem pedig a folytonos javítgatás. Ha ilyenkor használsz egy új szót vagy egy új nyelvtani elemet, az piros pont! És a végére még egy fontos tanulság.

Az alapszabály az, hogy a nyelvhasználat kiváltja az ismétlést, de az ismétlés nem olyan jó, mint a nyelvhasználat. Mit jelent ez?

Használd a nyelvet ott, ahol tudod! Beszélj, olvass, írj minél többet! És elfelejtheted a folytonos ismételgetést. :)

 

 

Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!

 

Instant angol tanulókártyák

 

Tudtad, hogy okos, gyors haladást adó angol tanulókártya csomagokat is kaphatsz tőlem?

12 év tanuláskutatásának eredményeit kapod meg az angol tanulókártyáimmal – válaszd ki a neked épp megfelelőt a webshopban:

Okos angol tanulókártyák elfoglalt, rohanó felnőtteknek

 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

10 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Jano86 2011-07-20 00:00
    Na igen. Altalaban az oktatasban tul sokat foglalkozunk a passziv nyelvtan es szokincs megismertetesevel, de nem csak hogy nem hasznaljuk oket, hanem meg csak nem is ismetelunk. Sokminden fugg a tanartol is. Magyarorszagon a tanuljunk minel tobbet kb. annyit jelent, hogy sok-sok nyelvtan es uj szo. En mondjuk a napi naploirast angolul ajanlom mindenkinek. Sajat elmenyek es nyelvhasznalat. Na es vigyazni a szinonimakkal. Pl. handle with gun, treat people, manage employees, deal with the case/magyarul banikkal lehet mindet forditani/ she skip/miss the dinner. Sokan felcserelik Válasz
  • laca 2011-07-20 00:00

    Könnyebb a nyelvtanulás, mint gondoltuk volna?

    http://eduline.hu/nyelvtanulas/20101215_nyelvtanulas_szotar_agy.aspx

    EGY új szó tanulásához 14 percen át lejátszott 160 ismétlés kell ezután az új memórialenyomatok ”gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek” voltak a már ismert szavak lenyomataitól... a cikk szerint.. Válasz
  • Gábor 2011-07-20 00:00
    Én a valós szituációkból tanulom a legtöbbet. Pld, ha az üzletben ki kel szolgálnom egy ügyfelet aki angolul beszél, akkor én vagyok olyan bátor, hogy beszélek vele úgy és azokkal a szavakkal, nyelvtani „,hibákkal”,, ahogy tudok. Érdekes, mert általában simán megértetjük egymás közlendõjét.
    A párbeszédben elhangzót mondatokat pedig egy életre megjegyeztem. (imádom!)
    Úgy tûnik több táborra szakadt a magyar.
    Van aki használja az angolt úgy ahogy tudja, aztán, van aki állandóan a nyelvtannal, a precizitással van elfoglalva. Én ugyan magamtól tanulom az angolt, de ha tehetem bátran beszélek úgy ahogy tudok, vagy ép írók levelet. Igen, biztosan sok nyelvtani hibákkal, de ezt eddig még egyetlen külföldi angolul beszélõt sem sérelmezte.
    Mi magyarok miért lovaglunk annyira a nyelvtanon?
    Természetesen tanulni kell, és aztán használni azt, már ami megragadt bennünk, de nem holmi tesztek segítségével, hanem valós kommunikációval, ahol nincsen elõre megírva, hogy mit fog kérdezni vagy válaszolni az, akivel párbeszédet, vagy levelezést folytatunk.
    Válasz
  • Bee 2011-07-20 00:00
    A gyakorlás tényleg fontos lehet, de a legtöbbünknél problémát okozhat a gyakorlás pontos meghatározása. Itt most nem a szó értelmére gondolok, hanem arra, hogy pontosan mit csináljunk a gyakorlás során. A legtöbb angol tanulásról szóló könyv, tanfolyam, weboldal, ma már kezdi hangsúlyozni a gyakorlás fontosságát, csak épp azt felejti el mindenki, hogy mit gyakoroljunk. Általában egy tanfolyamon nem nagyon sok idõ van gyakorolni, mert oktatóink fontosabbnak tartják a ”haladást”, és jóhiszemûen minél többet bele akarnak zsúfolni a tanfolyamba azért, hogy az, a mi (tanulók) szempontunkból is költséghatékonynak tûnjön. Egy nyelvkönyvet, vagy egy weboldalt olvasva sincs ez másképp. Ezzel csak azt akarom hangsúlyozni, hogy a gyakorlás során a legtöbb esetben magunkra maradunk. Na de akkor nézzük hogyan tegyük! Mondogassunk szavakat egymás után? Alkossunk mondatokat? Igen azt hiszem pontosan ezt kell csinálni. De hogyan? Képzeljük csak el. Elolvassuk a szabályt, megértjük. Jó esetben van néhány példamondat. Persze a legtöbbször a kivételek is azonnal helyet kapnak. Vagyis pl.: három példamondatból egy ”normál” esetû a másik kettõ különféle kivétel. Ez már eleve össze tudja zavarni a tanulót. Na és akkor ebben a már eleve összezavart helyzetben alkossunk mondatokat. De hogyan? Mit mondjunk? Mit írjunk?
    Vegyünk egy egyszerû példát. A fõnevek többesszáma. Megszámlálható, megszámlálhatatlan. Amit meg lehet számolni, az megszámlálható, amit nem, az nem. Én kiskoromban sokszor számolgattam a borsószemeket, rizsszemeket, a konyhában amikor anyukám fõzött. Vagyis meg tudom számolni, mégis megszámlálhatatlan...De a bútorokat is meg tudom számolni a szobában, mégsem tehetem többesszámba, csak a ”darab” szót, fõleg ha több darabról beszélek. Általában ”-s” végzõdéssel jelöljük a többesszámot, mégis rengeteg a kivétel, tooth-teeth, child-children stb. Azt már meg sem említem, hogy vannak ugye olyanok, aminek nincsen többesszámuk, és vannak olyanok is amiknek csak az van.
    Azt hiszem, ez eléggé összezavart állapot tud lenni. De akkor most gyakoroljunk. Na de mit is? Mondjunk, vagy írjunk példa mondatokat. Pl.: ”Az utcákon gyerekek játszanak”. Elkezdem fordítani: On the streets....várjunk egy kicsit nem jó, mert elõre kellenek a gyerekek. OK Child...ja nem, többesszám kell, pont most tanultam: Childs...na várjunk ez nem rendhagyó véletlenül? De akkor nézzünk egy olyat, ami nem rendhagyó, na igen, de honnan fogom tudni mi a rendhagyó és mi a nem, amikor a könyvem csak egy példamondatot egy példa fõnévvel említ minden esetre? Vagy kérdezzem meg Mari nénit a szomszédban? Õ fogja tudni? áááá õ még a ”super”-t is úgy ejti ki, ahogy írjuk, õ biztosan nem fogja tudni... Meg különben is mennyire idióta mondat már ez ”Az utcákon gyerekek játszanak”? Na de mit tegyek, ha ez ugrott be elõször??? És különben is már eltelt másfél óra, és még mindig nem értem a fõnevek többesszámát...
    Na ebben a pontban már biztos mindenki feladja, a mondatalkotást, de inkább elõbb. És ez a lehetõ legegyszerûbb példa volt, hisz a fõnevek többesszámával egy angol könyv sem foglalkozik egy oldalnál tovább, mivel az igeidõk sokkal fontosabbak.

    Szerintem a jó gyakorláshoz is kell egy kis kényszer. A naplóírást nagyon jó ötletnek tartom, hiszen ott nem kell elõre idiótábbnál idiótább mondatokat kitalálni, hanem egyszerûen azt kell leírni pár mondattal ami aznap megtörtént, majd le kell fordítani.
    Én az egyszerû múlt tanulásakor alkalmaztam, hisz egyszerû múltban mindent el lehet mondani, ami aznap történt. Majd minden héten elküldtem az angoltanáromnak, aki kijavította. Az elsõ alkalommal 2,5 órán keresztül kínlódtam öt mondattal, de a hetedik hónap után már egybõl tudtam hiba nélkül és fordítás nélkül egyszerû mondatokat írni egyszerû múltban.
    Összegezve tehát, tényleg nagyon sok függ a gyakorláson
    csak azt valakinek, (mondjuk egy tanárnak) elõre nagyon konkrétan, jól meg kell határozni a tanuló számára. Mármint, hogy pontosan mit is gyakoroljon. Nem csak azt hajtogatni, hogy Practice, Practice, Practice!!!

    Szerintem ez az egyik legnagyobb probléma a Magyarországon történõ idegennyelv oktatásban. Válasz
  • Mariena 2011-07-20 00:00
    Nagyon jók az ötletek, amiket Bee és Gábor javasoltatok. A mondatírás idegen nyelven is szuper, és a beszéd, beszéd, beszéd, nem baj, ha hibás, a lényeg, hogy megértsenek.
    Én azt szoktam javasolni a hallgatóimnak, hogy a könyvben lévõ szövegek (ha már úgyis ott vannak) tartalmát, vagy a kérdésekre adott válaszokat próbálják meg hangosan mondogatni (persze, ha nem zavarnak senkit) gyakorlásként, mert ahogy már többször olvashattátok : beszélgetni csak beszélgetve lehet megtanulni, mint ahogy pl. hegedülni, úszni, stb.
    Az órák elején rövid szituációkat próbálunk eljátszani, amelyek elõfordulhatnak a valós életben is. Pl. Átjön szomszéd, hogy elõzõ nap hangos volt a buli, stb. Mit beszélgetnétek ilyen helyzetben?
    Szerintem a nyelvtan is nagyon fontos, de a kommunikáció sokkal fontosabb. Minél több mondatot alkot valaki, egy idõ után annál kevesebb lesz a hiba.
    A hallgatók általában bátortalanok az elején, de belejönnek, és szeretik ezeket a párbeszédeket.
    Szavakat magolni nagyon unalmas, inkább mondatokban, és lehet variálni. Elõször úgy mondom el, mintha tegnap történt volna (egyszerû múlt), utána mintha holnap történne (foly. jelen) esetleg minden nap (egyszerû jelen)
    További jó tanulást mindenkinek, és fedezzétek fel a nyelvtanulás örömét, legyetek kíváncsiak, keresgéljetek érdekes szavakat a szótárban. (a kedvencem a BELLY BUTTON = köldök. Milyen vicces, szó szerint ”hasgomb”
    Válasz
  • Gábor 2011-07-20 00:00
    Elõzõ hozzászólásomat kiegészíteném a következõkkel, mert talán van, aki rajtam kívül hasonló nyelvtani ismeret hiánnyal küzd, és nem feltétlen a szorgalma hiánya miatt.
    Számomra szükséges, hogy sok párbeszédet hallgassak és olvassak. Ezért szeretnék egyszer eljutni egy olyan tanfolyamra, ahol sok - sok szituációs, beszélgetõs feladat van.
    Sajnos az angol nyelvtant is csak a hallót és írásban látottak után „,másolom”,. Ennek az az oka, hogy még a nyelvtani fogalmakkal sem vagyok tisztában. Fogalmam sincs mi az - az alany, tárgy, rag, melléknév, perpozíció, igekötõ.
    Most azt ne mondja valaki, hogy - hogy lehetek ennyire buta. Pedig gyerekoromban sok nyelvtanárt, és korrepetálást végig szenvedtem, de nem sikerült velem megértetni ezeket a nyelvtani fogalmakat, szabályokat.
    Tehát én egy Angol nyelvtanra hangsúlyt helyezõ tanfolyamon, csak néznék bután és nem érteném, mirõl van szó.
    De eme hiányosságom ellenére, tanulom az angol nyelvet úgy, ahogy önmagamtól tudom. Nyelvtani szabályok ide, vagy oda, valahogy mégiscsak megtanultam Magyarul írni, olvasni, és beszélni. Ezért talán van esélyem arra is, hogy egy napon nagyon jól tudjak kommunikálni angolul, anélkül, hogy ismerném a nyelvtani szabályokat.
    Válasz
  • Piroska 2011-07-21 00:00
    Teljesen egyet értek Gabival abban - mint egyébként szinte mindenben -, hogy használni nem ugyanaz, mint ismételni, és nekünk, tanároknak az is feladatunk, hogy a lehetõ legtermészetesebb nyelvi közeget megteremtsük. Nem könnyû eldönteni, mikor mennyit javítsak, de az például nagyon bevált, hogy minden tanítványommal angolul levelezünk (e-mailen): ki-ki így küldi és küldöm én is vissza a leckéket, így küldök heti olvasnivalót, megbeszélünk néhány aktuális dolgot - és ilyenkor soha nem javítok (legfeljebb úgy, hogy kommentár nélkül beleszövöm a válaszomba helyesen az adott szerkezetet). A nagyon kezdõknek eleinte kétnyelvû leveleket írok. Így mindenképp kialakul a kapcsolatunknak egy olyan része, ami igazi kommunikáció, és ami legalább látszólag független a ”majd-én-megmutatom-hogy helyes” helyzetektõl. Ez eddig még minden tanítványomnál bevált (igaz, sosem erõltetve, és fokozatokkal), és segít áthidalni az órák között eltelt idõt is.
    Válasz
  • xex 2011-07-22 00:00
    On the streets - In the streets.

    Csodálkozom, hogy nem csapott le erre a nyalánkságra valaki! :D Válasz
  • Jano86 2011-07-22 00:00
    Beszelni megtanulni meg merni az egy dolog, amit kulon kell valasztani a szovegertestol, irastol es olvasastol. Mondjuk ha kulfoldon dolgozol senki se varja el, hogy angol akcentusod legyen, es a legtobb kulfoldi erthetoen beszel az anyanyelvuekhez kepest. En pont az idegen nyelveknek ertettem meg a nyelvtani fogalmakat. Azert ez a 14 percig ismetejunk egy szot 160x elegge meredek, meg ha csak a 3000 alapszot tanulnank is meg.
    A szokartyak tokeletesek a szotanulasra, lehet sajatot is gyartani { kartonpapirra)ha valami nincs a csomagban. De naponta elo is kell venni es atnezni KB. 200-300 at -raszanni az idot(szokartyaval sokkal gyorsabb, mint szotarralp ). Emellett naplot, levelet irni. Persze a legfobb cel a felhasznalas. Az atlagembert az erdekli, hogy teljesuljenek az igenyei, nem a nyelvtani helyesseg. Persze ha valaki mondjuk komolyabb allast keres kulfoldon vagy udvarolni akar ahhoz komolyabb nyelvtudas/vagy testi adottsagok/kell. Persze jobb hibasan beszelni, de onbizalommal, mint sehogy se.
    Na es,persze a szokincstanulast is jobb tervezni. Elsore a 3000 legfontosabb szo es kifejezes, aztan a tobbi. Utana azt, amit magyarul fontosnak tartunk (jo konyvben szisztematikusan fel van ez epitve ajanlom a Grammar/Vocabulary in use sorozatot)Meg mondjuk a milk, a bucket es a carry szavak fontosabbak, mint pl. az erupt, assume vagy reshuffle.

    Válasz
  • Gabi 2011-08-19 00:00
    Jano86,
    ezek jó tanácsok, köszi, hogy leírtad!

    ----------------------------------------------------------------------
    És a többieknek is. Érdemes visszaolvasni a kommenteket, ha csak most tévedtél ide. Nagyon konstruktívak!
    ------------------------------------------------------------------------

    xex,
    amerikai vs brit. Bee jól használta, mindkettõ jó.

    Anett,
    igen, egyetértek. Pont ezt írtam le. Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás