4 dolog, amit tudnod kell, ha félsz megszólalni

2013. 11. 05. | Tippözön | 4 hozzászólás

Inkább nem beszélünk angolul.

Mert félünk, hogy hibázunk, és félünk, hogy rossz a kiejtésünk.

 

Félelem a beszédtől

 

És ezzel nemcsak az önbizalmunkat romboljuk szisztematikusan, hanem az esélyt is elvesszük magunktól, hogy fejlődjünk.

Mert akármennyi időt töltesz a könyv felett, nem fogsz annyit fejlődni, mint kint, az angol nyelv dzsungelében. Amikor végre legyőzöd a félelmed és megszólalsz. Ehhez mutatok most egy 4 részből álló receptet.

 

1. Adj engedélyt!

Nem kell felhívnod a barátaidat, és bevallani mindenkinek, hogy félsz megszólalni angolul, vagy leírnod, és kifüggesztened. DE! Engedd meg magadnak, hogy félj a megszólalástól! Mert kell a félelem elfogadása. A tudat, hogy ott lesz.

Ismered azt, hogy tedd meg, amitől félsz, és a félelem eltűnik? Igaz.

Mert tudod, mi fog történni? A beszédtől való félelmed most talán 10 pont egy tízes skálán. Áttöröd ezt a félelmet háromszor-négyszer, és utána kis önvizsgálattal megállapítod, hogy már csak 7 pontot adnál magadnak. Majd még négyszer-ötször nekiugrasz, és a pontszámod lemegy 4-re.

És ekkor talán rájössz: 4-es pontszámmal már kényelmesen érzed magad. Lehet, hogy még mindig vétesz hibákat, de legalább már nem tartanak vissza a fejlődés lehetőségétől, vagyis a nyelvhasználattól. Érted? 

2. Ami vonzóvá tesz mások szemében

Tudod, hogy máig előfordul velem, hogy nem értem, mit mondanak nekem angolul? Az első pár percben az amerikai angol fülem totál kínainak hallja az erős brit angolt. És ez mondjuk akkor igazán ciki, amikor valaki csak egy-két mondatot szól hozzám, majd várja a reakcióm…

Na, ez az a helyzet, amin csak nevetni lehet. Én már annyit bénáztam, hogy igazán megtanultam nevetni magamon. Szerintem neked is meg kéne tanulnod! Kedveljük azokat, akik képesek az öniróniára! Szeretünk ilyen emberek társaságában lenni, mert az önbecsülésük rendben van.

Úgyhogy amikor legközelebb attól félsz, hogy hibát vétesz az angolban, gondolj arra, hogy a saját magadon való nevetés képessége vonzóvá és szeretetre méltóvá tesz.

3. Otthoni bátorság-tréning

Tréningezd magad! Először beszélj hangosan úgy, hogy senki nincs jelen! Csak magadnak.

Aztán állj a tükör elé, és beszélj hangosan a tükörképeddel! Ez már sokkal nehezebb lesz. De amikor ezt megszoktad, akkor sokkal könnyebb lesz megszólalni valaki más társaságában! Próbáld ki ezt a trükköt!

És ami a legtöbbet segít: készülj a tanulás első percétől a folyékony beszédre azzal, hogy nem puszta szavakat tanulsz, hanem komplett építőelemeket és mondatokat!

De az utolsó tanácsom a legfontosabb.

4. A legrosszabb, ami történhet

Mielőtt meg kéne szólalnod, végezz egy egy pár másodperces mentális gyakorlatot! Képzeld el, hogy mi a legrosszabb dolog, amit történhet veled, és jó előre készülj fel arra, hogy az bekövetkezik.

Félreértenek? Menj neki újra! A kitartásodat tisztelni fogják! Kinevetnek? Nevess velük! Ezért még jobban tisztelnek majd! Ugye ez nem is olyan rossz? ;)

 

És ha továbbra is félsz, hogy hibát vétesz, amikor angolul beszélsz, és azt gondolod, még tökéletesítgeted, csinosítgatod egy kicsit az angolod, mielőtt élesben bevetnéd, akkor Salvador Dali szavait ajánlom a figyelmedbe: ne félj a tökéletességtől, mert úgysem éred el soha. Jusson ez eszedbe, amikor félsz valami megtenni, jó?

 

Kérlek, ajánld a barátaidnak ezt a cikket, és TERJESZD!

És ha szerinted a Google-nak is illene tudnia róla, nyomj egyet a +1 gombra is!

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

4 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Gabor_1 2013-11-5 15:35
    Amit én tettem. Beültem az üres szobába, bekapcsoltam a számítógépet, és bekapcsoltam a webkamerát, úgy, hogy magamat lássam a monitoron. Beraktam a zenét és elkezdtem azt hallgatni, ez segített ellazulni, buli hangulatba kerülni. Aztán elkezdtem (magamnak), azaz a monitorképemnek beszélni, mintha az, az Angol nyelvpartnerem lenne. A háttérben szóló zene egyre több bátorságot és jókedvet adott, ezért fél óra eltelte után alig tudtam abba hagyni, az önmagammal való beszélgetést. A korábban idegen arc mimikán, és az „úristen, hogy nézek ki a webkamera képén”, (az önképemmel szembeni előitéletek) feloldódott és élveztem az önmagammal való beszélgetést, de még énekeltem is magamnak. Ki lehet próbálni, de nem abbahagyni 5-10perc után, kell egy kis idő míg rá érezünk. Válasz
    • Gabi 2013-11-5 16:59

      Ez szuper, köszönöm, hogy leírtad! :)

      Válasz
  • Petyagyerek 2014-07-21 15:06
    A 2. és a 4. pont nem ugyanaz? De ettől függetlenül köszi a tippeket, és Gabor_1-nek külön a sajátját. Webkamerával már én is próbálkoztam, csak zene nélkül. Nem tudom, az segítene-e, mert én csak arra jutottam, hogy többet kellene fizetnem a nyelvtanáromnak, ha elviseli mndazt, amit produkálok. :) Válasz
    • Gabi 2014-07-23 16:15

      Nem, de ettől függetlenül rossz az írás struktúrája. Köszi, hogy rávilágítottál, kicsit átszerkesztem.

      Amúgy: a 2-es pont technikája: ha kinevetnek, nevess velük, és ezzel megkedvelteted magad. A 4-es pont: képzeld el a legrosszabbat, és birkózz meg vele előre! (Ez lehet bármi...)

      Pszichológiailag a kettő közötti különbség:
      2-es pont: ha képes vagy nevetni magadon, akkor az önbecsülésed rendben van. És az ilyen emberrel lenni jó.
      4-es pont: ha képes vagy nevetni magadon, azzal megmutatod a személyiséged egy darabkáját. Megnyílsz. És ezt értékelik majd.

       

      Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás