A folyamatos szótárhasználattól a spontán és folyékony nyelvhasználatig

2009. 03. 27. | Tippözön | 13 hozzászólás

 

„Az egész hozzáállásom megváltozott a nyelvhez. Gyorsabban fogalmazok, amikor írok. Emlékszem, hogy mikor elkezdtem angolul írni, órákat töltöttem a könyvtárban, hogy kiszenvedjek végre valamit. Régebben sokat gondolkodtam egy-egy mondaton, de most már sokkal gyorsabban megy az írás, és nem keresgélek folyamatosan szavakat a szótárban. Azelőtt fáradságos munkával a gondosan megfogalmazott francia mondatot fordítottam angolra, de most már angolul gondolkodok, miközben írok.”

A Journal of Adolsecent and Adult Literacy című szaklapban olvastam egy amerikai egyetem kutatásait, amely a tanuló szemszögéből vizsgált egy már amúgy ismert tanulási módszert. Mi ez a módszer?

A kutatók már eddig is ismerték a dialóg-napló, mint nyelvtanulási eszköz hatásosságát. Magyarországon azonban fehér holló az a tanár, aki alkalmazza. Macerás ugyanis, munkát igényel az egyébként is túlterhelt tanár részéről, plusz a nálunk oly szenvedélyesen megkövetelt kínos nyelvi pontosság is hiányzik belőle, és szigorúan tilos a javítgatás is. Hogy is néz ki a dialóg-napló?

A nyelvtanulási naplóval ellentétben a dialóg-napló a tanárt és a nyelvtanulót írásbeli információ cserére veszi rá a célnyelven, vagyis angolul. Ezeket a szerkesztetlen, javítatlan dialógokat füzetben vagy blogban vezetik általában a teljes nyelvtanfolyam vagy iskolaév során. A nyelvtanuló választ egy témát, ír róla valamit, majd a tanár leírja erről a saját gondolatait, amire a tanuló reagál. És így tovább, újabb és újabb témákkal.

 

Érdekel a TOP 25 cikk gyűjteménye az oldalról, egyben? AZONNALI INGYENES LETÖLTÉS ITT>>

 

A tanuló ilyenkor szabadon csaponghat, ő választja ki, hogy milyen témáról akar írni a tanárnak. Ez a tanulók saját bevallása szerint fontos forrása volt a javulásnak. Arról is beszámoltak, hogy lényegesen spontánabban írtak egy kis idő után: abbahagyták a folyamatos szótárhasználatot, ami az elején még jellemző volt.

Azok a tanulók, akik naponta vezették a dialóg-naplójukat, kiemelték azt a tényt, hogy minél gyakrabban írtak naplóbejegyzéseket és kaptak rá választ a tanáruktól, annál folyékonyabban írtak angolul. A motivációs hatása sem elhanyagolható a módszernek: a tanulók a „félelem nélkül”, „jó érzés”, „többet akartam írni”, „szabadnak éreztem magam”, és az „izgatott” jellemzőkkel írták ezt le. Amikor pedig a tanulók leírták, hogy ezzel a tanulási módszerrel milyen mértékben és hogyan javult a nyelvtudásuk, a következő kulcsszavakat használták: „egyszerűbb”, „kényelmes”, „jobb”, „közvetlenül”, „gyorsan” és „javul”.

Amikor a tanár angolul beszél az órákon, akkor a tanulók akaratlanul is „másolják”, vagyis „modellezik” az ő nyelvi eszköztárát. Ugyanez történik a dialóg-naplóban írásban. A tanár kommentjei a tanuló által feldobott témákra segítenek a tanulónak, hogy természetes módon, erőfeszítés nélkül sajátítsa el a megfelelő kifejezéseket és nyelvtani formákat. És a tanuló alig veszi észre.

A kísérletben részt vevő nyelvtanulók érdekes módon arról is beszámoltak, hogy elkezdtek angolul gondolkodni, miközben írtak – kihagyva a közvetítő nyelvet, ami a kutatás esetén a francia volt. Ami bonyolult és fáradságos feladatként indult – vagyis kitalálni, miről írjanak, átgondolni, hogy pontosan mit írjanak, megfogalmazni és formába önteni a gondolataikat – egyre egyszerűbbé vált, majd hamarosan automatizmussá fejlődött.

 

A kérdésem: te ismersz olyan tanárt, aki ezt alkalmazza? Ha tanár vagy, alkalmaznád? És a legfontosabb: mit szólsz hozzá nyelvtanulóként?

Instant angol tanulókártyák

 

Tudtad, hogy okos, gyors haladást adó angol tanulókártya csomagokat is kaphatsz tőlem?

12 év tanuláskutatásának eredményeit kapod meg az angol tanulókártyáimmal – válaszd ki a neked épp megfelelőt a webshopban:

Okos angol tanulókártyák elfoglalt, rohanó felnőtteknek

 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

13 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Lovasné Margit 2009-03-27 00:00
    Szia!
    Nagyon tetszik az ötlet, de sajnos nem ismrek egyetlen tamárt sem, aki ezt alkalmazza. Én nyelvtanuló vagyok és szivesen leszoknék a szótár használatáról és próbálom is megtenni ezt. Elég jól boldogulok már irásban, de nem ártana nekem sem, ha rövidbb idõ alatt tudnám megfogalmazni és leirni gondolataimat. Hajlamos vagyok túlbonyolitani a mondataimat, ami persze nyelvhelyességi hibákat eredményez.
    Üdv Margit Válasz
  • GGabi 2009-03-27 00:00
    Szia! Elsõ elolvasásra nagyon termékenynek tûnik. Tanuló vagyok ,jelenleg németre járok egy igen kreatív tanárhoz. Hétfõn találkozok vele legközelebb és megkérem tegyünk ezzel a módszerrel egy próbát. A hírlevelekbõl már sok hasznos dolgot elcsentem , szerintem elsõsorban tanulni kell megtanulni utána már csak játék az egész.
    Üdv GGabi Válasz
  • Vevi 2009-03-27 00:00
    Szia Gabi!
    Tanárként biztosan ki fogom próbálni ezt a módszert (felnõtteket, üzletembereket amúgy is nehezen lehet rávenni az írásra, max. emailezésre, ha ez kell a munkájukhoz), korábban naplót írattam már egyetemista diákokkal és az szintén az itt is kiemelt ’free writing’ miatt volt hasznos, nagyon kevés javítással, de ott nem nagyon reagáltam újabb témákkal a leírtakra, ez pedig elvisz a blogírás amúgy is népszerû mûfajába. Köszi a tippet! Válasz
  • C. M. 2009-03-27 00:00
    Nekem szimpatikus ez a módszer, mivel kommunikációközpontú, ami eléggé ki van veszve,nem csak az oktatásból, de például a nyelvvizsgakövetelményekbõl is.(Aki ezt nem hinné, az gondolja át, milyen ”szituációs feladatok” vannak szóbelin: csupán bemagolt sémákat kell mondogatni, és ami a legnagyobb baj, _mindig_ tudod, mit fogsz rá válaszul kapni) Válasz
  • Rita 2009-03-27 00:00
    Üdvözlöm a módszert! Nekem nagyon tetszik, mert alapjában véve kreatív, kísérletezõ személyiség vagyok, s ez a technika feldobná az angoltanulást.
    Bizonyára izgalmassá teszi a tanulmányokat, hiszen tapasztalom, hogy pl. ha módom van angol nyelven blogolni stb., már feldobott vagyok attól, hogy kik és hogyan reagálnak majd rá, örülök, hogy egyre több mindent tudok kifejezni a magam módján.
    Nem beszélve arról, hogy a nyelvtan sulykolása magyar nyelven, a mindenre kiterjedõ szótárhasználat akadályozza a spontán, folyékony angol beszédet, az angol nyelven való gondolkodást.
    Örülnék, ha találnék ilyen módszerrel tanító, vagy erre nyitott angoltanárt! Válasz
  • Éva 2009-03-27 00:00
    Ezt csak bizonyos nyelvtanulás és nyevltudás után tudnám
    elképzelni.Pl.középfok körül.Kezdõknél és újrakezdõknél semmiképp.A nyelvvizsgásoknak sem célszerû,mert
    a hibákat nem javítják...Csak kedvtelésbõl tanulóknak o.k.
    Egyébként már Lomb Kató is naplóírással tanult anno. Válasz
  • Kitti 2009-03-27 00:00
    Sajnos nem ismerek ilyen tanárt. Én biztos alkalmaznám, mert jónak tûnik, én is szívesen részt vennék ilyenen, mert nekem is azzal van gondom, hogy még nem tudok angolul gondolkozni, ha írok magyart akarom akarom lefordítani. Válasz
  • Tünde 2009-03-27 00:00
    Sziasztok!
    Hát én máris vevõ lennék ilyen tanulásra, ha találnék hozzá tanárt. Ezt kerestem ugyanis! Csak eddig nem sikerült senkit rávennem, valahogy mindig azt érték el, hogy a saját módszerük szerint tanuljak, ami a legtöbb esetben sajnos nem volt a leghatékonyabb. Válasz
  • Gyula 2009-03-28 00:00
    Igen, én tanárként szívesen kipróbálnám.Nem régen kezdtünk el egy saját blogot szerkeszteni az idegen nyelvet tanuló osztályaimnak. Válasz
  • Viki 2009-03-28 00:00
    Az én angoltanárom nagyon jól tanít. Most lettem középiskolás, tehát csak néhány hónapja tanulok angolt, de már órákon tudunk beszélgetni, fogalmazást írni stb... Sajnos szerintem túl sokan vagyunk egy nyelvi osztályban ahhoz, hogy ezt meg lehessen valósítani egy gimiben, és amúgy is túlságosan le vannak terhelve a tanárok. Viszont szivesen kipróbálnám! Válasz
  • Tünde01 2009-03-29 00:00
    Az ötlet nagyon jó, de ha valaki nem talál olyan angoltanárt, akinek erre is van ideje, javaslom, hogy keressen egy anyanyelvi levelezõpartnert. Vannak ezzel foglalkozó oldalak, kis szerencsével lehet hasonló érdeklõdésû, nyitott embereket találni. Plusz elõnye ennek, hogy beszélt nyelvi fordulatokat, a nyelvben újonnan meghonosodott kifejezéseket is meg lehet így tanulni. Válasz
  • mrslevai 2009-03-31 00:00
    Ez király lehet! Máris kezdek ”blogul” tanulni! (még sosem volt blogom, de a diákjaim kedvéért csinálok egyet. Ha magántanulóim vannak, diákonként egyet érdemes indítani? És ha csoportom van, akkor csoportonként egyet? Vagy indítsak egyet az én nevemen, és valahogy megosztható? Tud vki ebben segíteni? Válasz
  • yenki 2009-05-8 00:00
    A blog megosztható. Az ír bele, aki akar. Szerintem jobb a csoportos blog, ahol egymással is tudnak beszélgetni. Fontos azonban, hogy legyenek szabályok, és legyen moderátor. Pl. tilos kijavítani a másikat... Próbáld a blog.hu-t nagyon egyszerû a kezelése... Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás