„ …különbség van az ‘értem’ és a ‘tudom használni’ között… ”

2011. 11. 10. | | 0 hozzászólás

Van a nyelviskolai partnereink között egy, akiknek az alapelvei szembemennek a hagyományos „piaci” alapelvekkel. Már egy ideje szerettem volna bemutatni ezt a tanítási módszert. Most a módszerrel együtt egy iskolát, és egy embert is bemutatok.

Csörgő Judit Csörgő Jutkával beszélgetek, a BeHappy nyelviskola alapítójával és tulajdonosával.

Ahogy belépek, egy elfoglalt, feszülten telefonálgató vagy számítógépbe feledkező recepciós helyett egy mosolygós arc fogad, aki elém jön, anélkül, hogy tudná, ki vagyok. Fontosnak érzem magam. A mosolya őszinte, szívből jön. Pedig így, délebéd után biztos nem én voltam az első betérő, és Juditot ismerve azt sem gondolnám, hogy nem volt az én fogadásomon kívül még ezer dolga szegénynek. :)

Ausztráliában ültünk le beszélgetni. Kanadában épp tanulás folyt ugyanis. Az iskola egy egész emeletet foglal el a Margit körúti bérházban, a Moszkva térnél, és az egyes termek országokról lettek elnevezve. Íme, a beszélgetésünk.

  • Az utcáról betévedő nyelvtanulónak kifejezetten fura lehet a ti tanulási módszeretek. Mutasd be ezt kicsit, légy szíves!

A tanulók hajlamosak elfelejteni, hogy azért tanulnak, hogy használják a nyelvet, és nem a megfelelésért! A csoportos tanulásnál ráadásul a tanárnak nincs lehetősége egyéni figyelmet adni a tanulónak, és a csoportban óhatatlanul másokhoz hasonlítgatjuk magunkat. A saját fejlődését mindenki magához mérje, ne másokhoz! És ezt adjuk mi.

Az itt folyó nyelvtanítás alapja, hogy különbség van az „értem” és „tudom használni” között. Erős a számonkérés, és tovább csak akkor mehet a nyelvtanuló, ha képes használni a tanultakat. Lehet, hogy lassabban haladsz, de jobban tudod. A nyelv egy kommunikációs eszköz, és az eszközt tudni kell használni. Ezt a célt nem szabad szem elől téveszteni. Inkább veszítünk néha tanulókat, ha valaki úgy gondolja, hogy ő már kész mondjuk a nyelvvizsga előkészítőre, de mi nem így látjuk. Az igazság néha fáj. De hogy nézne már az ki, hogy bemegyünk az orvoshoz, és megmondjuk neki, hogy „doktor úr, itt vágja fel!” Volt olyan is, aki utána visszajött, és elmondta, hogy igazunk volt.

Be Happy Nyelviksola
  • Mi történik a tanulóval onnantól kezdve, hogy ide belép?

Azt szoktam mondani, hogy ez a nyelviskola egy rehabilitációs központ. Az első két hétben a nyelvtanuló kiemelt figyelmet kap. Ez az az időszak, amikor rájön, pozitív légkörben is lehet tanulni. Az első találkozáskor a tanfolyam szervező (aki maga is angol tanár) és a nyelvtanuló együtt felderítik, hogy milyen sikerekkel és kudarcokkal érkezett a tanuló, és a felmérő teszt után kap egy programot amelyen haladva tanulja az angolt. Persze a nyelvtanulási céloktól is függ a program. Ha valaki például beszélni akar, akkor több beszéd órára jön. Erős a kontroll azon, hogy a nyelvtanuló eljusson A pontból B pontba – valójában az egész nyelviskola úgy épül fel, hogy a nyelvtanuló elérje a célját.

  • Jól tudom, hogy a tanulók bérletet vásárolnak, amit olyan időbeosztásban járnak le, ahogy nekik megfelel? És hogy egyéni tanulás folyik, több tanuló egyszerre tanul a termekben, tanári irányítás mellett, és a beszédet egy másik teremben a tanárral, valamint szintenként beszédes órákon gyakorolják?

Így van. Nálunk a tanulók egyéni haladási programon haladnak a tanulásuk során, vagyis nem kell másokhoz alkalmazkodni sem tanulási tempóban, sem időbeosztásban. A tanuló saját maga osztja be az idejét, és tanulja le a bérletét. Valamint nincs házi feladat! A gyakorlás része a programnak. A tanuló csak azt érzi, hogy óráról – órára halad.

Nem marad le, nincs olyan, hogy a csoport tovább haladt, vagy éppen az ellenkezője. Nem kell csoportindulásra várni, bármikor onnan folytathatja a tanulást, ahol abbahagyta.

 

 

Különösen ajánlom ezt a módszert azoknak, akik nehezen osztják be az idejüket, és nem akarnak egy csoporthoz valamint fix időpontokhoz alkalmazkodni. Azoknak viszont nem ajánlom, aki azt gondolja, a tanár tanítja meg őt, és nem neki kell megtanulni a nyelvet!

 

Érdekel a TOP 25 cikk gyűjteménye az oldalról, egyben? AZONNALI INGYENES LETÖLTÉS ITT>>

 

  • És a tanári csapat? Kik ők és hogy viszonyulnak ehhez a módszerhez?

Hamar megszokják, és megszeretik. A közoktatásban egy tanár ugyanannyit keres, ha rosszul, vagy ha jól tanít. Nálunk nem így van, és ez ösztönző számukra is. Különben a felvételi követelmény a diploma, szinte az összes tanár diplomás. Zömük a legjobb egyetemeken végzett. De rájöttem, hogy ez kevés.

Be Happy tanárok

Döbbenet, de a diplomás angoltanárok nagy része nem tud jól angolul! Ezért nálunk az is követelmény, hogy huzamosabb időt külföldön töltsön a tanár, sőt, kifejezett előny, ha magántanárként is dolgozott és kipróbálta magát. A külföldi tartózkodás amúgy nemcsak az angoltudására van jó hatással, ez azt is jelzi, hogy a tanár komolyan gondolja ezt a pályát. Ez az, amit keresek!

Minden új tanár ír egy kis bemutatkozást, amit kiküldünk hírlevélben. Mindig könnybe lábad a szemem, amikor olvasom:„ Már kislánykoromban is nagyon szerettem…”. Tudod, mi érdekes még? Nagyon jó emberek a tanáraink, a pesti iskolában például a tanárok többsége vallását gyakorló hívő. Persze ez nem követelmény, de így alakult.

A csapatra nagyon büszke vagyok, kiváló emberek és szakemberek.

  • És te? Rólad mit kell tudni? Hogy keveredtél tapasztalt konzulensként, ahogyan én ismerlek, a nyelvoktatásba?

Már nagyon rég rájöttem, hogy nem tudnék tárgyakat árulni. Mindig úgy gondoltam, hogy én egy olyan szolgáltatással akarok foglalkozni, ami valódi értéket ad az embereknek, és ami megváltoztatja az életüket. A nyelvoktatás pont ilyen, és így keveredtem erre a területre 2004-ben. Most két éve teljesen önállósodtam, és megtaláltam a helyem. Amúgy született mázlista vagyok.

Amikor meghoztam a döntést, hogy megalapítom a BeHappy Nyelviskolát, akkor hirtelen minden a helyére került. Egy példa: bútorok kellettek, ami nagyon sokba került volna, és nem igazán volt rá pénz. Erre felhív egy barátom: „Csöre, nincs szükséged véletlenül bútorra?” Egy nagy cég leselejtezett egy csomó bútort design-váltás miatt. És sorra ilyesmik történtek!

A semmiből indultunk 6 éve, az elmúlt másfél évben megdupláztuk magunkat, így mára két nyelviskolánkban közel 400 tanuló tanul egyszerre, kezdő szinttől felsőfokig.

  • Végezetül pedig milyen tippeket adnál a nyelvtanulóknak? Mi az az üzenet, amit a legfontosabbnak tartanál eljuttatni számukra?

A tanulás, és az angol tanulás is lehet élvezetes dolog. A saját fejlődését mindenki magához, és ne másokhoz mérje! Ismerje el, amit jól, jobban tud már, és ne azt nézegesse, még mennyi mindent nem tud! Merje használni amit már tud, még ha hibásan is! Ettől lesz sikerélménye, és szeretni fogja az angol nyelvet! És onnan már megy, mint a karikacsapás! Szóval Be Happy :)

 

Tetszett? Hasznos volt? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!

 

Instant angol tanulókártyák

 

Tudtad, hogy okos, gyors haladást adó angol tanulókártya csomagokat is kaphatsz tőlem?

12 év tanuláskutatásának eredményeit kapod meg az angol tanulókártyáimmal – válaszd ki a neked épp megfelelőt a webshopban:

Okos angol tanulókártyák elfoglalt, rohanó felnőtteknek

 

 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

0 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás