Miért ne vesztegesd az időd nyelvi tesztekre?

2016. 11. 27. | Tippözön | 12 hozzászólás

A tesztek hatékonyságára a tanulásban egy rakás kutatás létezik.

Csakhogy fatálisan félreértették őket.

Valamiért senki nem nézett utána, hogy is van pontosan.

Nem újdonság, volt már ilyen. És ezért testületileg bevonult a nyelvtanulásba a tesztek használata. Pedig nem segítenek neked az angolban.

 

Angol tesztek

 

Félreértés ne essék:

IGAZ, hogy a tesztek segítenek abban, hogy az INFORMÁCIÓ könnyebben visszahívható legyen. Ezt sok kutatás bizonyította – bár hozzáteszem: azért ennek vannak bőőőven árnyalatai, amikre itt most nem térek ki.

NEM IGAZ azonban, hogy ez érvényes a nyelvtanulásra is! Egyetlen kutatás sem bizonyította. Viszont cáfolni simán lehet, tiszta logikával: mivel a nyelvtudás egy készség, csakis éles gyakorlással lehet elsajátítani. Úgy nem, hogy papíron visszahívatjuk a szabályait.

Próbáld ki bátran! Oldj meg nyelvi teszteket, sokat, és aztán vesd be az angolod éles helyzetben: jobb lesz tőle? Ahogy egy angoltanár barátom mondaná: tesztekkel csak tesztmegoldást lehet tanulni. Angolt nem.

De ha tanulásra nem jók, talán másra még működnek…

 

Lehet tesztekkel nyelvtudást mérni?

 

Meg szoktuk kérdezni a vevőinket, miután megvásárolták a tanulókártyákat, hogy mi a véleményük róla, és hogy segíthetünk-e nekik bármiben. Nemrég kaptam vissza egy olyan választ, hogy esetleg lehetne hozzá egy teszt, amivel ellenőrizni lehetne azt, hogy sikerült-e megtanulni. Hát ez szíven ütött. Hogy ennyire mélyen beépült a dolog.

Pedig a tesztek még erre sem jók, sajnos. Szerinted egy nyelvvizsga miért NEM tisztán tesztekből áll? Igen, jól gondolod, azért, mert pusztán tesztekkel nem lehet nyelvtudást mérni! Ezért van íráskészség feladat – a beszédértésről és a szóbeli kommunikációról nem is beszélve.

Ha a nyelvtudásodat szeretnéd ellenőrizni, akkor egy "kamu" a,b,c,d válaszos nyelvtani tesztnél többre lesz szükséged! Tudod, mit? Inkább kezdeményezz beszélgetést angolul egy anyanyelvi beszélővel! Hidd el sokkal pontosabban mérne a teszteknél! Egyszerűen mérd le, hogy hogyan érezted magad közben! Könnyebben kifejezted magad, mint egy hónapja? Akkor fejlődtél. Még csak pontoznod sem kell semmit!

Oké, ha a tesztek nem jók sem nyelvtanulásra, sem a nyelvtudás mérésére (legalábbis önmagukban), akkor mire jók?

Hát játékra! Szórakozásra, nevetésre, kikapcsolódásra. Arra bátran használd őket! Tudod, mint azokat a vicces személyiségteszteket a női magazinokból! Csak ne vedd őket véresen komolyan, jó?

Ha ezt eddig nem tudtad, bocsánatot kérek, hogy előbb nem írtam le. Nem mertem.

 

Szerintem ez a nyelvtanítás legfájóbb tévedése.

Az, hogy tele az internet tesztekkel, és elhitetik velünk, hogy a megoldásukkal angolt tanulunk. És egy olyan feladatra megy el a drága időnk, ami nem is támogat minket az angolban.

Te hogy állsz mindezzel? Tudtad? Érezted? Vagy mindez új info számodra? Bátran szólj hozzá, olvasom a kommenteket is!

 

 

Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

12 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Judit 2016-11-27 19:37
    Egy időben azt hittem, hogy csak felsőbb szinteken (oktatásért felelős tárcák szintjén) van gond, de rá kellett jönnöm, hogy nem így van. Sajnos, ha felülről jó irányban (mondjuk, finn módszer bevezetése) akarnának változást, lent, a tanárok szintjén is nagy ellenállásba ütköznének, akár nyelvről, akár más tárgyról van szó. Mert a megszokott, a kényelmes, 100 éve berögződött módszer a szent írás. Tény, hogy fentről sem fújnak jó irányba a szelek... A mai napig azt hiszik a tanárok, hogy ha elolvassa a diák a szöveget, aláhúzza a szavakat, megkeresi a szótárban, majd beírja a kis szótárfüzetébe, ő pedig másnap szódolgozatot írat, kitöltik a munkafüzetet, akkor már meg is tanították a nyelvet. Mekkora tévedés! Válasz
    • Gabi 2016-11-28 00:17
      :) Pont ma este csetelgettem erről egy nyelvtanárral. Hogy bár léteznek nyelvtanári továbbképzések, pont azok nem mennek el, akiknek a legnagyobb szüksége lenne rá. És azok, akik eljárnak pont a JÓ tanárok - akikből viszont azért van egy tekintélyes tömegünk, ezt el kell ismerni. A kérdés: hogyan lehetne megmozgatni azokat, akik szerint a továbbképzés hülyeség? Válasz
  • Tóth Tamás 2016-11-27 20:57
    Egyetemista voltam (BME 1980), és egy arab tankörtársam befűzött, hogy menjek el helyette magyarból az írásbelire, de ne írjak túl jót, mert senki nem hinné el róla, hogy hármasnál jobbat tud. Hasonlítottunk is egymásra, 200 fős előadóban volt a dolog, hát ráálltam, hogy írok neki egy hármast. Megkaptam a teszteket, és beestem a pad alá. Még csak nem is értettem mi a feladat. Mindenféle kipontozott részek voltak, értelmetlen, hiányos magyarázatokkal. A kiegészíthetetlen összefüggéstelen mondattöredékek zavaros kotyvalékával nem tudtam mit kezdeni. A dologhoz azt is tudni kell, hogy korábban amatőr újságíró voltam, humorista, amatőr szófacsaró művész, önkéntes nyelvőr, évek óta nyelvzsonglőrködtem nagy lelkesedéssel. Messze több szó az aktív szókincsem mint egy átlag magyarnak. Na de a Műegyetemi magyar teszt meghaladta a "nyelvi" képességeimet. Véres verejtékkel úgy írtam egy épp csak kettes alát, hogy az arabokról puskáztam. (és még azt sem értettem, hogy miért azt kell beírni, amit lepuskáztam a többiekről) Szegény fiú nem hitte el, hogy tényleg nem tudtam, a mai napig meg van győződve, hogy csak szivattam... Megmérettettem, nem beszélem az anyanyelvemet... :-) Tamás Válasz
    • Gabi 2016-11-28 00:15
      Hát ezt a sztorit tisztelettel köszönöm!! Régóta hirdetem, hogy a nyelvvizsga némi speciális felkészülést igényel, és nem biztos, hogy átmész a nyelvvizsgán, ha kint éltél, és kint jól elboldogultál nyelvileg, de ez sokkal hihetőbb így, a te sztoridon keresztül! :) Válasz
  • Laci 2016-11-28 11:43
    Amikor magántanár voltam, egy olyan tanítványom is volt, aki korábban diplomata szüleivel az USA-ban élt, és ott végezte az iskoláit. Amikor hazaköltöztek, 16 éves volt, és az itthoni érettségire és műszaki egyetemi felvételire készítettem fel matematikából és fizikából. Nem volt nehéz dolgom, értelmes gyerek volt. Ebben az időszakban jelentkezett középfokú angol nyelvvizsgára a papír kedvéért. A szóbelin egyértelműen kiderült, hogy anyanyelvi környezetben élt sok évig, és nem is volt gond, de az írásbeli teszten nem ment át. Azt hittem, hülyéskedik, amikor elmondta, de kiderült, hogy valóban nem sikerült neki. Azóta egy nemzetközi vállalat vezetője. A magyaron és az angolon kívül még 3 nyelven kiválóan kommunikál, de nincs egyetlen nyelvvizsgája sem. Válasz
    • Gabi 2016-11-28 13:29
      Ez is mekkora sztori, köszönöm, Laci, hogy leírtad!! Válasz
  • Krisztina 2016-11-28 15:39
    Kedves Gabi! Amit itt leírtál, azzal a legteljesebb módon egyetértek! Sok tesztet töltöttem már ki, rengeteget, de beszéd közben alkalmazni az igeidőket nagyon más! Amikor kitöltök egy tesztet valamilyen angol felmérőn, sok tanár azt hiszi, hogy a felsőfok közelében vagyok, mert a tesztek sémákra mennek és azt könnyű megjegyezni. De amikor már beszélni kell rendszerint megdöbbennek, hogy hát igen, csak középfok környékén mozgok. Ilyenkor szoktam kényszeredetten mosolyogni, hogy mit gondol miért jöttem ide. Beszélni. Aztán az első órán elő kell venni egy könyvet és újfent teszteket kell kitöltögetni benne. Volt olyan tanfolyam ahol 10 alkalomból 8x ezt csináltuk. Sárga Headwayt töltögettünk. Én úgy -de úgy - utálom a Sárga Headway könyvet, hogy azzal ki lehet üldözni a világból is. Beszélni meg smafu. A legutoljára angol anyanyelvű tanárhoz kértem magam. Ő többször beszéltetett volna minket, de ott meg azért fulladt kudarcba a dolog, mert rajtam kívül senki nem akart beszélni. Ha téma volt, harapófogóval kellett a többiekből kihúzni valami nyekegést, nyökögést és mivel én azonnal kész voltam beszélni (akár helytelenül is, csak dumáljunk) egy idő után mindenkinek az agyára mentem, hogy én most már maradjak csöndben had tanuljon más is. De nekem meg unalmas volt azt hallgatni, hogy egyszavas, Yes, No, Maybe válaszokat adnak a többiek (rajtam kívül még 7-en voltunk a csoportban) Szóval ettől én sem fejlődtem, sőt. Egy idő után inkább be sem jártam órára. A magán angol anyanyelvi tanár szinte megfizethetetlen számomra. 45 perc 5000 Ft. Ez nekem sok. Szóval, amennyit lehet itthon angolozom, de nagyon hiányzik a beszélgetési lehetőség. Válasz
    • Anna 2016-12-1 10:54
      A Duna nyelviskolában van lehetőség kifejezetten beszélgetős nyelvtanfolyamra Ross csoportjában, aki amerikai. Egy 13 alkalmas, összesen 52 órás nyelvtanfolyamon sikerült aktiválnom a beszédemet és a beszédértésemet. A Szentkirályi utcában szerda esténként van olcsó idegen nyelvi beszélgetési lehetőség 37 éves korig. Válasz
  • Klári 2016-12-1 09:22
    Szia Gabi, Sajnos a felvetésed a hibás. Senki nem mondja, hogy a tesztekkel tanulsz angolt, a tesztekkel ellenőrzöd, hogy az adott szókincset, nyelvtani szerkezetet elő tudod-e hívni, illetve szövegre vonatkozó kérdésre tudsz-e válaszolni. Szerintem senki nem tesztekből akar angolt tanulni, azok csak a nyelvvizsgafeladatok begyakorlására valók. Sok szeretettel, Klári Válasz
    • Gabi 2016-12-5 10:05
      Szia Klári! Köszönöm a véleményt, szuper, hogy ezt leírtad! Sajnos, a felvetésem nem hibás, mutatom is, hogy miért, jó? Egy konkrét eset, ami mostanában sokszor megtörtént: egy-egy nyelvtanuló azért volt kíváncsi a nyelvi szintfelmérő tesztünk megoldására, mert azt hitték, hogy abból tanulhatnak. Ez azért elég erőteljesen jelzi a felvetés helyességét. De azt elismerem, hogy nekem ezt könnyebb megítélni, mivel egyszerre nem 20, vagy 50, hanem 50 ezer nyelvtanulóval állok kapcsolatban. Jóval több információt szerzek így, mint egy angoltanár, tehát megértem, ha te nem így gondolod! És persze nemcsak a nyelvtanulók, hanem sok nyelvtanár is tévhitben él: pont tegnap nézegettem az Alexandra nyelvkönyv kínálatát, és máig jelennek meg olyan könyvek, amely tesztekkel tanítanak. Nyíltan ez a céljuk. Sőt, nevet most nem mondanék, de ismerek olyan weboldalakat is, amelyek azért tesznek közzé teszteket, hogy abból a nyelvtanulók tanulhasanak. Más: sajnos azzal sem értek egyet, hogy a tesztekkel ellenőrizni lehet a nyelvtudást. Azt lehet vele ellenőrizni, hogy elméletben vissza tudsz-e hívni egy-egy szabályt, vagy szókincselemet - de ennek ugye nincs köze a valódi nyelvtudáshoz. Azt viszonyt tény, hogy nyelvi szint mérésére nincsenek jobb standardizált eszközeink. De ez teljesen más eset, mint az az ellenőrzés, amiről beszélsz. Köszi, hogy ezt leírtad, viszem is a Facebookra! Hátha más is gondolkodik úgy, mint te, legyen róla nyilvános vita! Szeretem az ilyet. :) Válasz
  • Józsa György 2016-12-4 18:41
    Én 1956-ban voltam 4-ikes középiskolás, amikor az orosz tanárunk pár hétig angolt tanított orosz helyett, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen a kötelező két év orosz után szabadon választott nyugati nyelvként az angolt vettem fel és tanultam két évig. Akkor még nem volt kötelező a diplomához a nyelvvizsga és a teszt feladatok sem voltak divatban. Később a munkámhoz először a német nyelvtudásra volt szükségem és 1971-től a TIT Budapesti Nyelviskolájában tanultam, ahol egyebek mellett sok teszt megoldásával 1979-ben eljutottam a felső fokig. Utána 1986-ban újból elkezdtem az angol tanulást ismét a TIT Budapesti Nyelviskolában és 1994-ben jutottam el a felső fokú nyelvvizsgáig. Mindkét nyelvből olyan kiváló tanárok tanítottak, mint németből Haán professzor úr a felsőfokú előkészítőn, angolból Vágó György a középfokú, Offner Ferencné pedig a felső fokú előkészítőn. Velük együtt én is jónak tartom a teszteket főleg az írásbeli készség fejlesztéséhez, mert segít a nyelvtani szabályok elsajátításában és a helyes nyelvhasználatban, ha a megoldások ellenőrzésekor kielemezzük azokat. Válasz
    • Gabi 2016-12-5 10:15
      Kedves György! Köszönöm a hozzászólást! Erre a részére válaszolnék, ez kapcsolódik szorosan a cikkhez: "jónak tartom a teszteket főleg az írásbeli készség fejlesztéséhez, mert segít a nyelvtani szabályok elsajátításában és a helyes nyelvhasználatban, ha a megoldások ellenőrzésekor kielemezzük azokat". Nos, ahogy a cikkben írom, sajnos tény az, hogy ez a nyelvhasználatra nincs semmilyen pozitív hatással. A cikkben egy helyen írtam, hogy hosszú lenne kifejteni a dolgot, ott arra gondoltam, hogy léteznek olyan kutatások, amelyek bizonyítják azt, hogy a tesztekkel a tények visszahívása hatékonyabb, DE ezek a tesztek közismereti tárgyakra, és NEM készségekre koncentráltak. (A nyelvhasználat ugye az, készség.) És sajnos még csak azt sem mondhatom, hogy "nem hiszek a tesztekben", mert helyette azt kell mondjam: semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá azt, hogy a tesztek alkalmasak lennének nyelvtanulásra. Az a helyzet, hogy a 70-es évek óta sok minden történt a nyelvtanulásban és a nyelvtanításban, és rengeteg tudományos eredmény látott napvilágot köszönhetően elkötelezett tanároknak és kutatóknak - de ez az egy nem változott. Akkor sem állta meg a helyét (csak akkor még nem tudtuk ezt!), és most sem állja meg a helyét. Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás