Hogyan tanuljak angolt hatékonyan?

Hatékony angol nyelvtanulás felnőttként
Szalai Gabriella Angolutca

tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.

Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...

Amikor elfoglalt felnőttként tanulsz angolt, ez az a kérdés, ami először felmerül.

Jogosan. Mert az időd szűkös. És azt is mástól veszed el.

A 8 éve rendszeresen megtartott SOS Angol tréning résztvevőit már a jelentkezéskor megkérdezem: mi az az EGY kérdés, amire választ szeretnél kapni a tréningen? A leggyakoribb válasz ez: hogyan tanuljak angolt hatékonyan? Gondoltam, összefoglalom neked egyetlen cikkben. Enjoy. Learn.

Ha te inkább meghallgatnád, töltsd le, vagy hallgasd itt:

#1 Egy kalapács elég egy szerszámosládába

Mi van otthon a szerszámosládában? Vagy fiókodban? Öt kalapács, de semmi laposfogó, vagy csavarhúzó? A legfontosabb hatékonysági szabály az angol szókincsfejlesztéskor: legyen mindenre megoldásod! Ne tanulj be öt kifejezést ugyanarra a dologra!

Azzal hitegetjük magunkat, hogy sok angol szót kell megtanulnunk ahhoz, hogy szépen beszéljük az angolt, de igazából elég, ha el tudod mondani: she’s sad. Nem kell a depressed, a morose, a feel blue – és összes rokonértelmű társa. Hagyj valamit későbbre is!

A célod az legyen, hogy mielőbb magadénak tudd a leggyakoribb angol szókincset, mert azzal elmagyarázható utána bármi. Az angol-angol szótárak is így csinálják. Az Oxford, a Longman, a Cambridge, és társaik. A 3000 leggyakoribb angol szóval írják körbe az összes angol kifejezést, amit bennük találsz. Ha nekik elég, neked is elég lesz.

És van még egy pont, ahol időt rengeteg szókincsfejlesztésbe ölt időt takaríthatunk meg.

#2 A kispadosok nem játszanak

Van egy nulladik szókincsszabály is, ami még a kalapácsszabálynál is több időt és fáradságot spórol neked. Kétfajta angol szókincs van: az, első, a kisebbik csapat az, amit használnod is kell majd, a második, a számosabb csapat pedig az, aminek elég tudnod a jelentését, ha meglátod.

Biztosan észrevetted: sok angol szó van, amire ha ránézel a mondatban, akkor a magyar jelentése beugrik, de beszédben mégsem tudod használni. Mert angolról magyarra megy, de visszafelé már kevésbé. Naná! Az agyadnak a „felismerés”, vagyis angolról magyarra fordítás sokkal könnyebb művelet.

Úgyhogy az első lépésed az legyen, hogy eldöntöd: az az angol szókincselem, amit épp tanulsz, melyik csapatban játszik. Abban, amit nem kell agyontanulnod, vagy abban, amit viszont nem elég bemagolni, hanem használni is tudni kell.

A show, a walk és a say például olyan angol szavak, amiket majd használnod kell, de a hasonló jelentésűek közül az indicate, a stroll, a declare olyanok, amiket elég felismerned. (Majd valamikor. ha odajutsz.)

És hogy hogyan különböztesd meg őket? Nem is kell ehhez gyakorisági lista, vagy szótár, használd azt a módszert, amit Lomb Kató: ha gyakran találkozol egy angol szóval, akkor a kezdőcsapatban játszik, ha kifejezetten ritkán, akkor kispados. Azt az angolt tanuld, amit használnod kell majd, és vegyél el időt attól, amit elég felismerni tudni, jó?

És most akkor figyelj jól, ha HASZNÁLNI is szeretnéd a szókincset, amit megtanulsz. Mert most ennek a legfőbb feltétele jön.

#3 A barátokat se felejtsd

Az angol szavak jól megválogatják a társaságukat, és lojális barátok. Például sokat látod együtt a take és a walk szavakat (take a walk=sétálni egyet), vagy a fast, a slowly és a walk szavakat (walk fast, walk slowly=gyorsan/lassan sétál). De a walk szereti az away szót is (walk away = elsétálni, a five-minute walk away= ötperces sétára van). A szabály az, hogy minél gyakoribb egy szó, annál több barátja van.

És tudod, hogy miért érdemes őket együtt elvinned magaddal, ha hatékonyan akarsz nyelvet tanulni?

Mert pontosan így tanulsz meg használni egy szót: megnézed, hogy milyen más szavakkal szeret együtt lógni, és azokat is elviszed magaddal. Tudod, a kispadosoknak csak biccentesz (walk of life=társadalmi helyzet), és kalapácsból is csak egyet veszel (walk fast vagy walk quickly, válassz!) – de a haverjai azért kellenek, mert különben nem fogod tudni használni őket.

Megvan az érzés, hogy minden szót ismersz a mondatból, de a mondatot nem tudod lefordítani? Na, ezért van. És még egy dolog miatt, de ez már a következő pontunkba visz.

#4 Nem földrajz, nem kémia

Létezik felületes és mély tanulás. A felületes tanulás: elolvassuk a magyarázatát, nézünk pár példát közben rá, és aztán megoldunk hozzá pár feladatot. Esetleg egy teszttel ellenőrizzük, hogy tudjuk-e, de gyorsan továbblépünk. Hisz annyi minden van még vissza! A mély tanulás: felfedezzük, hogyan működik, sok-sok példán keresztül, esetleg hozzáolvasunk gyorsan egy kis magyarázatot, de az időnk java részét arra szánjuk, hogy aztán orrvérzésig írjuk kézzel és mondjuk hangosan a saját mondatokat – majd visszatérünk erre másnap, a hétvégén, két hét, és egy hónap múlva.

Az angolt nem megérteni kell, hanem gyakorolni. Az egyetlen ok, amiért azt hisszük, hogy akkor fogjuk tudni az angolt, ha megértjük (és emiatt valakinek el kell magyaráznia nekünk), az, hogy az általános iskolából ezt a tanulási módszert hoztuk.

Nem ismerünk mást: a tanár kiállt az osztály elé, és magyarázott.

Így nőttünk fel, vagyis ezt keressük még felnőttkorban is – csak most már You Tube videókban, és netes cikkekben. Szinte sikerélmény, ha találunk egyet, ha pedig végighallgatjuk, azt tanulásnak érezzük. Pedig nem az.

Az angol nem egy közismereti tárgy. A nyelvtudás egy készség, ami csakis éles gyakorlással sajátítható el. Vagyis a valódi tanulás nem a videó végighallgatása, vagy egy nyelvtani magyarázat elolvasása, hanem az utána következő hangos, önálló gyakorlás saját mondatokkal.

És itt jön a képbe a következő hatékonyságnövelő…

#5 Több legyet egy csapásra

Nem tudod, milyen saját mondatokat írj, vagy mondj, amikor gyakorolsz? Vedd azt a nyelvtant, amit épp gyűrsz, és menj vele végig a szókincsen, amit mostanában tanultál: tedd mindkettőt ki magad elé, és rakj össze a segítségükkel saját angol mondatokat!

Tegyük fel, hogy épp most gyakorlod a present perfectet (a befejezett jelent, tudod: have + 3. alak), és kiírtál ilyesmi kifejezéseket az utolsó órákon:

  • plant a tree = fát ültetni,
  • write on a board = táblára írni,
  • watch series = sorozatokat nézni,
  • sleep tight = jól alszik.

Less meg pár példamondatot, amit találsz a nyelvtani anyagban, és rakj össze olyan mondatokat, amelyeknek sacc per kábé van értelme (közben akár nézheted is a mintamondataidat, és az új szókincset):

  • I’ve been watching series all day. = Egész nap sorozatokat néztem.
  • Have you slept tight? = Jól aludtál?
  • I’ve never written on a board. = Sosem írtam táblára.
  • Have you ever planted a tree? = Ültettél már fát?
  • I have already planted five trees. = Már öt fát ültettem.
  • I haven’t planted any trees yet. = Még egy fát sem ültettem.

És ha az utolsó mondatban kimarad az „any” véletlenül, hidd el, kisebb tragédia, mintha évekig egy helyben toporognál, mert még mindig újabb és újabb nyelvtani magyarázatokat keresel. Ezzel a fajta gyakorlással viszont előbb-utóbb ösztönösen fognak jönni belőled az angol mondatok. B.e.sz.é.d.b.e.n. is.

Elfoglalt felnőttként rengeteg időt takarítasz meg azzal, ha a nyelvtant és a szókincset együtt tanulod, és nem külön-külön időben. Ha felállsz, és kimész a konyhába egy kávéért, akkor már felkapod az üres tányért mellőled, és kiviszed a mosogatóba, nem? Na, ez a hatékonyság!

És most beszéljünk egy kicsit a gyerekekről, jó?

#6 Először járni, és csak aztán táncolni

A legjobb módja annak, hogy a beszédkészséged és a hallásértésed lemaradjon, és ezekkel küszködj már akkor is, amikor szakcikkeket is gond nélkül olvasol angolul: tanulsz, tanulsz, tanulsz – de sosem beszélsz. Beszélni már az elejétől kell!

Amikor még limitált a szókincsed, az is elég, ha csak a személyes névmásokat cserélgeted a mondatokban (It’s my book, it’s your book, it’s her book…), vagy ha letagadsz egy mondatot, esetleg kérdezel egyet rá (Can you swim? No, I can’t swim.)

Amikor pedig ezen túl vagy, akkor viszont már semmi sem ment fel az alól, hogy sztorikat rakj össze azokból a kész építőelemekből, amiket kiírtál magadnak. Nézd:

walk in the street, a five-minute walk away, plant a tree 

I was walking in the street and I saw that they planted a tree a five minute walk-away.

Nézheted közben a kiírt angol szókincset, ha jól esik, nem baj! Csak BESZÉLJ, és mondj saját mondatokat, és kövess el hibákat bátran!

Képzeld, ha a járni úgy tanulnánk meg, hogy először elméletben tökéletesen megtanulunk szaladni és táncolni is, és csak aztán állunk fel, és kezdjük gyakorolni a lépegetést. Nehogy orra bukjunk. Mi, felnőtt nyelvtanulók tipikusan ezt csináljuk: még egy kis angol szókincs, még egy kis angol nyelvtan, és ha már mindent jól tudok, akkor talán, egyszer csak elkezdek majd beszélni. Életszerűtlen. És nem hatékony.

És tudod, hogyan nem hatékony még? Nagy darabokban.

#7 Apró falatokban jobb

Tudod, hogy a legjobb nagytakarítani, ha nincs időd rá? Részletekben. Ma csak kitörlöd a mosogató alatti konyhaszekrényt, amiben a kuka van, holnap a mikrót törlöd át, miközben a vízforraló dolgozik a teádon, szombaton, a reggeli után meg egy nagy levegővel és egy intenzív fél óra alatt kipucolod a hűtőt. Elfoglalt felnőttként mindent falatokban a legjobb csinálni – egyben úgyis ritkán van időd bármire.

Na, a hatékony angol nyelvtanulás pont így működik: a nap közbeni 2-3 perces üresjáratokban végzett tanulás szépen összeadódik a hét végére. Szombat, vasárnap meg végezhetsz egy picit nagyobb adaggal is.

Ehhez viszont apró falatokra osztott angol tananyagokat kell magadnak készítened abból, amit épp gyakorolnál. A legjobb technika erre a tanulókártya, hiszen kicsi, és mindig magaddal viheted. Nem véletlenül használja és szereti a fél világ ezt a tanulási eszközt – papíron, és digitálisan.

Ahogy neked jobban bejön. Készíts magadnak saját paklikat, vagy válogass a kész paklikból. (Vagy mindkettő.) A szótárfüzet a múlté.

És akkor most beszéljünk a fogkeféről, jó?

#8 A fogkefével ne a padlót mosd

A hatékony nyelvtanulás az, amikor úgy tanulsz angolt, ahogy azt használni fogod. A nyelvtani szerkezeteket például a saját életedről szóló mondatokkal, vagy a mindennapokban gyakran előforduló szituációkkal gyakorlod – ha lehetséges, akkor egyes szám első, vagy második (I/you) személyben, beszédben, hangosan. Mert te is így fogod használni. Amikor beszélned kell, saját mondatokkal kell majd – nem mások mondatainak lefordításával, és nem adnak a,b,c,d verziót sem hozzá.

Pl. ha a folyamatos és egyszerű múlt időt gyakorlod, akkor gondolj olyan mindennapi cselekvésekre, amiket folyamatos múlt időben kell végezned:

  • I was walking in the street, I was watching series, I was reading a book, I was working all day = sétáltam az utcán, néztem egy sorozatot, olvastam egy könyvet, egész nap dolgoztam,

és mondjuk tedd kontrasztba olyanokkal, amik egy pillanat alatt történnek:

  • I opened the window, I got on/off the bus, I met a friend of mine, I finished/started eating = kinyitottam az ablakot, leszálltam a buszról, találkoztam egy barátommal, befejeztem az evést/elkezdtem enni.

Aztán jöhetnek a sztorik, hogy megpróbálj ráérezni a folyamatos és az egyszerű múlt különbségeire: I finished eating and I started reading a book. I was walking in the street when I met a friend of mine. I got on the bus and I opened the window. (=Befejeztem az evést, és elkezdtem olvasni egy könyvet. Sétáltam az utcán, amikor találkoztam egy barátommal. Felszálltam a buszra, és kinyitottam az ablakot.) Na, ez hatékony tanulás.

Képzeld el, hogy egy fogkefével akarod felmosni a szobában a padlót. Picit tovább tart, mire végzel, ugye? Na, amikor angol nyelvi teszteket oldasz meg sorra, akkor valami ilyesmit teszel. Egy tesztet csak a nyelvi szinted felmérésére használj (bár önmagában erre sem jó), de angol nyelvi készségeket ne várj tőle, mert nem épít. Válassz hatékonyabb eszközt rá, jó?

De ne felejtsük ki a hatékonyság egy fontos elemét: hogyan maradjon meg az, amit megtanulunk?

#9 Ha lenyomod a torkodon, nem marad lent

Bemagolod az angol szavakat, és aztán csodálkozol, hogy elfelejted őket? Oké, ezzel újat nem mondok, remélem: evéskor az ételt meg kell rágni.

Amikor egy angol kifejezést úgymond „megtanulsz”, akkor az csak az első fázis. Sokkal közelebb érzed majd magadhoz, amikor utána szembejön valahol. Te pedig ismerősként üdvözlöd majd. Megfigyeled, hogy milyen más szavakkal lóg együtt, hogyan viselkedik velük a mondatokban – és ha ezt így többedszer látod, az a tanulás második szintje. Süllyed a szókincs. És innen már sokkal, de sokkal nehezebb lesz elfelejteni.

Hatékonysági alapszabály: ahelyett, hogy többször áttanulnád a szót, inkább több helyen kell találkoznod vele.

És ez az, amiért sokat kell olvasni és hallgatni angol mai angol szövegeket. Filmeket, könyveket, cikkeket, videókat. És a legfontosabb: NE azt várd ezektől, hogy ÚJ angolt tanulsz velük, és ne is az ÚJ angol szókincsre koncentrálj feltétlenül, hanem inkább az ismerősre! Mert ez bevési majd azt, amit eddig tanultál!

Szóval: ne nyomd le a torkodon egyben, mert nem marad lent. Rágd meg, és ízlelgesd, és emlékezni is fogsz rá. A talált-süllyedt állapot pedig az lesz, amikor először használod majd élesben, hogy a five-minute walk away. Mert mondjuk útbaigazítottál egy turistát. Innen pipálhatod ki: megtanultam, tudom.

Utoljára pedig fedezzünk fel együtt egy titkot.

#10 A nyelvtanulás rejtett oldala

Képzeld, az angol nyelv a közhiedelemmel ellentétben nem nyelvtanból és szókincsből áll.

A nyelvtudás készségekből tevődik össze, szám szerint négyből: íráskészségből, beszédkészségből, hallás utáni megértésből, és olvasás utáni megértésből. És amikor tanulsz, akkor olyan feladatokra van szükséged, amelyekkel ezeket gyakorlod. Az angol nyelvtanra és szókincsre csak úgy tekints, mint eszközökre, hogy a készségeidet fejleszd, jó?

Nem csavarhúzó a lényeg, sőt, nem is a csavar, amit a gipszkartonba csavarsz vele, hanem az, hogy azon a szép, a szobába tökéletesen illő órán lásd, hogy mennyi az idő, vagy az, hogy a kedves családi emlék a falon minden nap felvidítson.

Az ügyes nyelvtanuló (akit más szóval nyelvtehetségnek is hívnak) abban különbözik másoktól, hogy pontosan tudja, milyen feladatokkal fejlesztheti az egyes készségeit, és azokkal foglalkozik – ahelyett, hogy szolgalelkűen csinálná azt, amit egy nyelvi anyag, vagy egy online tanfolyam elérak.

Tanuld meg ezt te is! Aztán pedig alkalmazd a hatékony tanulás egy fontos szabályát: a gyengébb készségeidet többet fejleszd, és erre az erősebb készségeidtől vegyél el időt, jó?

És itt a vége.

Tehát, ha hatékonyan akarsz tanulni, akkor ezt a tíz szabályt tartsd be:

  • (1) ne tanulj felesleget, inkább maradj a gyakorinál,
  • (2) oszd a szókincset kezdőcsapatra és kispadosokra,
  • (3) KÉSZ nyelvi elemeket tanulj, hogy használni is tudd az angolt,
  • (4) sok gyakorlással mélyen tanulj,
  • (5) a nyelvtant és a szókincset együtt tanuld,
  • (6) a beszédet a legelejétől gyakorold,
  • (7) oszd apró falatokra az angolt tanulókártyákkal,
  • (8) úgy tanuld az angolt, ahogy használni fogod,
  • (9) keress angol nyelvű olvasni- és hallgatnivalót, sokat,
  • (10) a gyengébb készséget többet fejleszd.

Ennyit nagyvonalakban elég is betartanod.

Most pedig menj vissza a cikk elejére, és olvasd el még egyszer úgy, hogy közben jegyzetelsz is, jó? Alkalmazd, amit itt láttál!

Szeretném, ha már holnaptól több angoltudásod lenne – ugyanannyi ráfordított időből. Mert ez a valódi hatékonyság.

Érdekel a TOP 50 cikk az Angolutcától?

Ha bátor vagy, próbáld ki!

Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.

Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!

Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!

#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?

A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>

#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?

Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>

#3 Naponta mennyit angolozzak?

Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>

#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?

Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>

#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?

Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>

#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?

Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>

#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?

A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>

#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?

Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>

#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?

Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>