6 igazság a nyelvérzékről: hogy légy tehetséges nyelvtanuló?
tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.
Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...
Tömegeket ejt örökre csapdába a nyelvérzék fogalmának meg nem értése.
Annyi a félreértés ezzel kapcsolatban, hogy muszáj azt mondanom mindenkinek, hogy én nem hiszek a nyelvérzékben, és költői túlzással állítani: a nyelvérzék nem létezik. Pedig ez nem igaz!
Mert a helyzet az, hogy ha öt nyelvtanulónak biztosítjuk ugyanazokat a lehetőségeket, elkerülhetetlenül öt különböző szinten fognak tartani ugyanannyi idő múlva. A nyelvérzék létezik. Csak a legtöbb nyelvtanuló félreérti, vagy félremagyarázza.
Sokak szerint a nyelvérzék valami tőlünk független, valahonnan KAPOTT, és MEGVÁLTOZHATATLAN dolog. Persze, hiszen sokkal könnyebb egy külső ellenséget hibáztatni a saját bajainkért! Viszont eredményeket inkább azzal érünk el, ha átértékeljük és megváltoztatjuk a saját gondolkodásunkat és erőfeszítéseinket.
Ebben szeretnék most segíteni hat ténnyel a nyelvérzékről. Egyenest a nemzetközi pedagógiai szakirodalomból.
#1 Mindenkinek van nyelvérzéke.
Olyan NINCS, hogy valakinek nincs nyelvérzéke! Különböző szinten, az lehet, de mindenkinek van! Neked meg pláne!
Merthogy idáig eljutottál az olvasásában. És hiszed vagy sem: az anyanyelvi képességek kitűnő alapot adnak a nyelvtanuláshoz. (Gratulálok!)
#2 A nyelvérzék napról-napra fejleszthető.
A nyelvérzék nem veled született, és nem állandó. Minél többet foglalkozol nyelvtanulással, és minél inkább PRÓBÁLKOZOL, annál jobban fejlődik a nyelvérzéked.
#3 A nyelvérzék NEM EGYETLEN képesség.
Attól, hogy esetleg nem áll rá a szád az angol hangokra, még lehetsz jó a nyelvtani szerkezetek felismerésében, vagy képes lehetsz olyan asszociációkra, amelyek sokat segítenek neked a szókincs elsajátításában. És fordítva. Te miben vagy jó? Neked mi megy könnyebben?
#4 A nyelvérzékhez több érzelmi intelligenciára van szükségünk, mint IQ-ra.
Nagyon okos vagy? Nem nagy segítség a nyelvtanuláshoz! Sokkal többet ad, ha képes vagy érzelmeket átérezni vagy a saját érzelmeidet megérteni – esetleg helyes, pozitív irányba terelni. Jó, ha tudod: érzelmek segítségével nagyon-nagyon bonyolult tudás is megkötődik a memóriában.
#5 A nyelvérzéked napi szinten SEM állandó!
Fáradtan hallás után angol szöveget érteni, vagy beszélni sokkal nehezebb, mint friss aggyal. És azt tudtad, hogy a nyelvérzéked a belső hangok, vagyis a saját kis belső kommentárjaid növelik vagy csökkentik? A nyelvérzékünket a „nekem ez nem megy” vagy az „ezt mindig elfelejtem/sosem fogom megtanulni” nullázza le leghatásosabban, és az „már ezt is tudom”, a „menni fog”, vagy az „ez könnyű” fejleszti. Te igyekszel korrigálni a belső hangot?
#6 A nyelvérzék fejlődését ”automatizálhatjuk”.
Az újabb és újabb nyelvtanulási technikák bevetésével és az ezekben elért sikerélményekkel sikeresen állandósíthatjuk a nyelvérzék fejlődését. Légy nyitott, keress, informálódj, hallgasd meg és használd fel mások tapasztalatait! Itt, a cikkekben a folyamatos motiválás és bátorítás mellett rendszeresen kapsz új nyelvtanulási tippeket is, vesd be őket! Szóval elhiheted: sokkal több van még benned! Csak elő kell csalogatni.
És most te jössz! Van, amiről eddig nem így gondolkodtál? Van olyan, ami meglep a 6 pont közül?
És, ha ismerted eddig ezeket a tényeket: vajon fel is használod őket?
Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!
Ha bátor vagy, próbáld ki!
Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.
Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!
#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?
A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>
#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?
Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>
#3 Naponta mennyit angolozzak?
Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>
#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?
Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>
#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?
Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>
#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?
Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>
#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?
A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>
#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?
Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>
#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?
Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>
Sokáig igy gondolkodtam. soha nem tüdom megtanülni az angolt a nyelvérzék hiányára fogtam a saját lustaságomat.Gabriella .A Te kitûnõ utmutatásod vezetett rá arra ,hogy folyamatosan kell hallgatni és tanulni az angol nyelvet.Jelentem megjött a nyelvérzékem! Köszönöm a sok jó tanácsot ,ezután is követni fogom Nekem Bevált!Sok sikert és kitartást Mindenkinek.
V. Veronika
aZ ÉN MOTTÓM: ROSSZ NYELVÉRZÉKÛ EMBER NINCSEN CSAK ROSSZ NYELVTANÁR VAN!
Mindenkit meg lehet tanítani idegen nyelvre azon a szinten mindenképpen, amilyen szinten a saját anyanyelvét beszéli! (de persze ennél többre is)
Hát ettől nagyobb marhaságot nehéz lett volna kitalálni. Az anyanyelvi szintet az eredeti kétnyelvű érheti el, de általában akkor is erősebb lesz az egyik nyelve. Semmilyen idegen nyelvet nem tudunk olyan mélységgel elsajátítani, mint az anyanyelvünket.
Elég pesszimista vagyok, amikor a tanulásról van szó, ez azoknak az általános iskolai tanulási élményeknek köszönhetem, amik egy életre megutáltatták velem a tanulást. Ebbõl fakadnak az 5pontban felsorolt gondolatok.
Felnõttként megtanultam úgy tanulni, hogy nem tanulok a hagyományos értelemben. Messze kerülöm a hagyományos tanulási technikákat. Természetesen, sok idõ megy el a nekem megfelelõ módszer kialakításával, de megéri.
Az angol nyelvet sem tanulom, csak olvasom, hallgatom, aztán amikor össze áll a fejemben valami rendszer, akkor ízlelgetem, kísérletezem a szavakkal, történeteket írók, még ha nyelvtanilag nem is helyesen. Abban hiszek, hogy kell egy anyanyelvû közösség, és beszélgetni kell velük, játszani szituációkat, sokat nevetni, és nem egy könyvet bújni, vagy nyelvtant és szavakat magolni.
Sajnos kevés az ehhez hasonló módszerrel, beszélni, és nem vizsgázni tanító nyelviskola, de van!
Különbözõ adottságokkal rendelkezünk, de ez a gyerekeknél is így van, senki nem egy azon idõben kezdet el beszélni. Ezért kellene a fent említett közösség, ott is elõször csak hallgatnánk, megfigyelnénk, végül aktívvá válnánk, és bekapcsolódnánk a beszélgetésekbe.
Sajnos, az oktatási rendszer inkább elveszi a kedvet, mint sem ösztönözné azokat, akiknek nehezen, vagy lassabban megy a tanulás. Már általános iskolában, a gyerekeket a képességeik alapján megkülönböztetik, leszólják, és õ elkönyveli, hogy buta, mert lám a másik elsõre ötöst kapott. A nyelvérzék is erre jó, rá sütni a másikra, hogy neked nincs, nem is lesz, ne is tanulj nyelvet.
1. Ha már egy kicsit tanultál tanárral (ez fontos a jó induláshoz, de ’megspórolható’, ha már több nyelven beszélsz, s van kialakult nyelvtanulási technikád), hallgasd, hallgasd és hallgasd a nyelvet – rádiót, tv-t, CD-t, magnót, slágereket stb. – mindig, amikor csak teheted: fõzéskor, takarítás közben, a fürdõszobában, sõt – ha nem vagy túl fáradt – este az ágyban is, s kérd meg társadat, egy idõ után kapcsolja le a készüléket.
2. Írjad, írjad és írjad, azaz másoljad az eredeti angol szövegeket az 1. alkalomtól kezdve.(3x, 10x, ha kell 20x) Remek lesz így a helyesírásod, s a kifejezéseket, összefüggõ szövegeket is gyorsan elsajátítod, fõleg, ha közben hangosan ki is mondod. Egyúttal némi bátorságra is szert teszel, hogy rögtön elkezdj beszélni. Ne feledd, ez a lelke minden nyelvnek!
3. Olvass, olvass és olvass! Különbözõ témákban, különbözõ szerzõktõl, különbözõ korokból, de leginkább moderneket, s fõleg a kezdeti szakaszban az érdeklõdésedhez közel álló dolgokat. Sose ’menekülj a nyelv elõl’, hanem menj elé…segíts az utcán az idegennek, próbálj megfejteni feliratokat, furcsa címeket, ahogy azt próbálod kitalálni, mi jár a fejében a veled szemben ülõ szimpatikus utasnak… meglátod, így bele fogsz szeretni a nyelvbe, akkor pedig lételemeddé válik!
Sajnos, az a tapasztalatom, hogy a gyerekek kedvét inkább elveszik a tanulástól a mai tanárok. Érthetõ ez minden tantárgy esetében. A tudásuk nem megfelelõ szintû, és nem is akarnak tanítani. Olyan nyelvtanárt alkalmaznak, aki órán eszik, nézegeti magát a tükörben. Nem magyaráz, csak néhány kedvenc gyereknek. Ezeknek segít a dolgozat írásában is. Sajnos a mai gyerekek nem szeretnek iskolába járni. Ami nem csoda. A tanárok nem akarnak jól tanítani, nem tudnak fegyelmezni. Nem törõdnek semmivel.Olyan lelkes tanárokra lenne szükségük a gyerekeknek, akik hivatásszerûen tanítanak, nem pedig csak a fizetést veszik fel és divatbemutatót csinálnak az iskolából!
1. Szerintem a tudás atyja a gyakorlás.
Gyakorolni írni és kimondani az ismert szavakat és
mondatokat, kifejezéseket. Minél többször annál jobb.
2. Mindig magyarról angolra fordítsunk!
3.Hasznos az olyan hanganyag hallgatása, ahol nem hadarnak. A lassú, értõ beszéd lenne a legjobb.
PICI GYERMEK KORBAN KEZDETT IDEGEN NYELV ELSAJÁTÍTÁSKOR DÖL EL, HOGY VAN E VALAKINEK NYELVÉRZÉKE, VAGY SEM. KÉSÖBB LEHET SZORGALMAS, VAGY LUSTÁBB, AZ NYELVTANULÁSBAN ÉREZHETÕEN NAGY A KÜLÖNBSÉG A NYELVÉRZÉK MIATT. aZ AZONBAN SZIGNIFIKÁNS, HOGY HA VALAKI KORAN RENDELKEZIK A JÓ NYELVÉRZÉK KÉPESSÉGÉVEL, A TÖBBI TÁRGY ELSAJÁTITÁSÁBAN IS ÜGYESEBB.
Teljesen egyetertek ezzel a bejegyzessel. Evek ota tanulok angolt, persze az en szintemen nem tukrozodik, de egy eve aktivan keszulodok felsofoku nyelvvizsgara, ezaltal nagyot nott a tudasom. Iden angolt kezdtem el fosulin is tanulni, mellette 2 idegen nyelvet tanulok otthon magam, es azon kaptam magam, igen kialakult a nyelverzekem. De ez sok-sok ev tanulas hatasara csak, sok szamomra meg akkor nem ertheto angol szoveg olvasasa, hallgatasa utan. Igen, nagyon hosszu ido, kemeny munka, de nincs mese. A nyelvtanulas az hosszu tavu befektetes, DE megeri. Persze, csak ha mi is szeretnenk.
Gabónak!
Ahol ilyen tanárok vannak, onnan egyszerûen menekülni kell!Vagy a tanárt távozásra kényszeríteni.Én ilyet még az életben nem tapasztaltam, de el is hoznám egy ilyen helyrõl a gyermekem. Lehetetlen, hogy az ilyen tanárok a pályán maradhassanak sokáig.Kinek a felelõtlensége?
Szerintem kicsit kényelmes dolog a tanárra hárítani minden felelősséget. Hiába ad bele a tanár apait-anyait, ha a tanuló nem teszi meg a magáét.
Egyetértek, hogy erősen hozzáállás kérdése a siker. De nehéz pozitívan gondolkodni, amikor a befektetett erőfeszítésnek a töredéke jelentkezik eredmény formájában. Amennyit én már belefeccöltem a nyelvtanulásba, más már a 6. megtanult nyelvnél járna….
Heló mindenki! Az biztos hogy az érzelemnek nagy ereje van a nyelvtanulásban , ezt tapasztalatból mondom , mert szerelmes lettem egy dél-amerikai srácba és ennek köszönhetöen kb fél évet alatt megtanultam spanyolul irni , beszélni , többnyire ö általa , kezdetben a google forditó segitségével , késöbb társalkodó szótár segitségét vettem igénybe. Azóta is egy pár vagyunk, julius 21-dikén leszünk 2 éves házasok!! Mindenkinek sok sikert kivánok, bármilyen idegen nyelvre is essen a választása!! :)…ps: azért még mindig nagy szerelmem az angol nyelv!!!!:))))))
A nyelvérzék, mint „bélyeg” káros lehet a másik oldalról nézve is. Mire gondolok?
Nos, egész pici koromtól imádok olvasni, felolvasni, mesélni, történeteket előadni… s így nem csak a magyar nyelv, de az angol nyelv bizonyos részei (elsősorban szókincs, szókapcsolatok, engem érdeklő témákban – és ez fontos) ragadt rám rettentő gyorsan. Sok osztálytársam, s nemrég egy tanár is rámsütötte, hogy nekem KÉPESSÉGEIM vannak. Miért tud ez rettentő negatív lenni?
1. ettől úgy tűnik, mintha nekem semmi/minimális időbe kerülne a nyelvtanulás, holott nem igaz, nekem az olvasás hobbi, és sok időt szánok rá (órákat naponta)
2. úgy látszik, mintha nekem nem kellene energiát fektetnem bele – pedig rengeteg kísérletezésbe került a megfelelő tanulási módszerek, technikák megtalálása (milyen anyagot olvassak, hogyan, milyen téma, milyen nehézség, szótárazás kérdése, stb.)
3. ez a kedves tanárnő tőlem kb. 5× annyit várt el, mint mástól: míg kedves rosszabb tanuló társam a délutánjából rászánt egy félórát és 5-öst kapott, nekem többnapi ismétléssel, csiszolással is „épphogy 4-es, tőled többet vártam volna”
4. mások FELMENTVE érzik magukat a nyelvtanulás, vagy legalábbis a jobb teljesítmény alól, merthogy nekik velem ellentétben nincsenek „képességeik”
5. s hiába magyarázom, hogy én nem így születtem, ez kialakult, kell hozzá motiváció, idő- és energiabefektetés, nem hisznek nekem…
Nagyon érdekesnek,találtam e cikket,s elgondolkodtatott,sok Jo ötletet találtam benne,köszi…
Na igen, nyelvérzéket mindenki tud fejleszteni… Lugosi Béla, minden idők legjobb vámpír megszemélyesítője, aki vagy 30 évig élt az USA-ban, élete végéig képtelen volt tisztességesen megtanulni angolul. Gondolom neki kellett volna még 30 év a nyelvérzék kifejlesztéséhez… pedig nagyon akart, tanfolyamokra járt magántanárokhoz, hiszen szeretett volna más filmekben is játszani. Szóval motivált volt, eltökélt, tette, amit kell. De egyszerűen nem ment. Én angolból érettségiztem, alig mentem át, pedig imádtam az angol nyelvet! De egyszerűen képtelen voltam megtanulni. Végül 45 évesen tettem le a középfokút. Kb 5-ször annyit tanultam, mint a többiek, hogy másodjára sikerüljön az írásbeli, a szóbeli is éppenhogy összejött (inkább kegyelemből engedtek át szerintem, a halláscsökkenésem miatt). Azóta szinte mindent elfelejtettem, mintha soha nem is tanultam volna angolt. Ettől függetlenül az a tapasztalatom, hogy azért a többség képes megfelelő körülmények közt, jól megtanulni egy nyelvet. De sajnos igenis van egy kisebbség, akik extrém szorgalom mellett sem képesek.
Akár lehetne igazad is, de nincs. Nekem legalábbis minden angoltanárom azt mondta, hogy nincs érzéke a fizikához sem meg a matematikához sem. ( a kémiáról általában azt sem tudják, hogy mi az)
Nekem nem csak az nyelvérzékem nincs, hanem semmi érzékem ezekhez a bölcsész izékhez. Műszaki diplomáim vannak…, azokhoz van érzékem. Bár az „érzék” szót biztos lehet sokféleképpen definiálni, az attól még létezik.