Amit kifelejtünk a nyelvtan tanulásakor

2009. 09. 08. | Tippözön | 5 hozzászólás

 

Van egy fontos feladat, amit rendszeresen kifelejtünk, amikor egy új nyelvtani szerkezetet tanulunk.

Sokféleképpen gyakoroljuk – munkafüzetben, példamondatokon keresztül, kártyákra írjuk, de ez az apróság elmarad.

Pedig ez az, ami a nyelvtan mindennapokban való használata felé vezető út első lépése lenne.

Mire gondolok?

Kifelejtjük, amikor tanulunk

 

Megtanuljuk, de használni nem tudjuk

 

Vegyük például mindegyikőnk legnagyobb ellenségét, a Present Perfect igeidőt, vagyis a befejezett jelent.

Megtanulni még megtanulja az ember, de a használata már más tészta, ugye?

Nyelvtanulóként nem egyszerű eldönteni, mikor kell múlt és mikor befejezett jelen. A gyakorlatban, az életben, a mindennapokban sokkal nehezebb, mint a munkafüzetben. Ezért amikor tanuljuk, nem árt bevetni egy olyan trükköt, amit minden más nyelvtani szerkezet megtanulásánál kitűnően használható.

 

Egy trükk, hogy megragadjon a nyelvtan

 

A trükk lényege: HASZNÁLATRA tanulunk, életszagúan. Mutatom!

Természetesen először megbarátkozol az új nyelvtannal: megnézed a példamondatokat, aprólékosan elemezgeted a szerkezet összetevőit, ránézel a szövegre, amiben előfordult, elolvasol és meghallgatsz mindenféle okos nyelvtani magyarázatokat, a munkafüzet megoldókulcsát tanulmányozod – egy rakás módszerrel próbálod elsajátítani. És mindegyik jó.

A legaktívabb, vagyis a jövőbeni használatot leginkább segítő módszer azonban az, amikor olyan szituációkat képzelsz el, amelyekben használható a szerkezet.

A Present Perfect esetében például egy külföldi megkérdezheti tőled, hogy „Mióta tanulsz angolul?”, és mind a kérdés, mind a válasz Present Perfect. (How long have you been studying English? I have been studying English for two years. = Két éve tanulok angolul.) Vagy, ha külföldiekkel beszélgetsz, akkor azt a kérdést is kaphatod, hogy How long have you been staying here? (=Mióta vagy itt?) Érdemes rögtön ebben a szituációban, egy válaszalternatívával együtt megtanulni.

Vagy felsorolhatod magadnak, mi az, amit még sosem tettél meg az életben – de mondjuk titokban szeretnéd. (I’ve never swum naked in lake Balaton. = Sose fürödtem meztelenül a Balatonban.) De persze egyúttal azokat a különleges, vagy buta dolgokat is listapontokba szedheted, amiket már csináltál. (I have already slept under a bridge. = Már aludtam híd alatt.)

Jó, ha tudod: ez a fajta életszagú tanulás a kutatások szerint félelem-védőoltásként a beszédtől való félelmet is csökkenti!

 

Mi itt a fontos?

 

Egyrészt, minden szituáció a sajátod legyen!

Te találd ki, a saját tapasztalataidon, élményeiden, sztorijaidon alapuljon. Minél erősebben kötődsz hozzá, annál jobb!

Emellett, amennyire lehet, valós szituációk legyenek. Olyan, amiket a mindennapi élet (vagy a nyelvvizsga) is produkál, hiszen ez segít majd előhívni a nyelvtani szerkezetet ott és akkor, amikor szükséged van rá.

És innen már csak egy dolog van hátra. Alkalmazd!

Te épp melyik nyelvtani szerkezetet tanulod? Arra milyen valósághű szituációkat tudsz kitalálni?

 

 

Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

5 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • yoman 2009-10-28 00:00
    Én így tanultam meg pont a befejezett jelent amirõl szó is van. leírtam egy papírra az összes lehetséges mondatfajtát és hozzáköltöttem párbeszédeket amit Londonban mondhattam volna. Ha akkor tudtam volna ezt az igeidõt. :) Nekem bevált. Válasz
  • Zizi 2009-10-28 00:00
    Az én tanárom az if I won the lottery kezdetû mondaton keresztül tanultatta meg velem ezt a nyelvtant. Alig gyõztem összeszedni hogy miket is csinálnék ha megnyerném a lottó ötöst. I would buy a house in Ireland. I would travel around the world. I would get new clothes. I would... Máig emlékszem rá. Válasz
  • tanárnéni 2009-10-28 00:00
    Alapvetõen minden nyelvkönyv így épül fel. Nem újdonság. Viszont otthon a nebulóim tényleg nem alkalmazzák. Bár soknál hiányzik ehhez a kreativitás is. Ez ugyanis feltétele ennek a módszernek! Válasz
  • Magdolna 2009-10-28 00:00
    Az én tanárom kifejezetten ”megköveteli” ezt a módszert szóban és írásban egyaránt :-) Hihetetlenül sokat lehet így fejlõdni és magabiztosságra szert tenni a nyelvhasználat során! Amikor már az adott nyelvtani szerkezet flottul megy, rátérünk egy újabbra. Válasz
  • Gréta 2009-10-30 00:00
    Nekem ez nehezen menne otthon, egyedül. Talán tanulópárral könnyebb lenne. Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás