Az igazság az angol nyelvtanról
tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.
Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...
Megtanuljuk, elfelejtjük.
Elmagyarázzák, megértjük, de nem tudjuk használni.
Vagy, elmagyarázzák, de nem értjük, és nem tudjuk használni sem.
Miért van ez? Mi az IGAZSÁG a nyelvtannal kapcsolatban?
4 kérdést járunk most körbe a nemzetközi pedagógiai szakirodalom alapján, és a végén szükségem lesz a szavazatodra is!
#1 Kell egyáltalán nekem a nyelvtan?
A nyelvtan = a nyelv mintája, vagyis ahogy a szavakat a nyelv elrendezi, hogy kiadjanak egy-egy jelentést.
Ezért a nyelvtan a JELENTÉSHEZ kell, vagyis, hogy megértesd magad, és megérts másokat.
Vagyis: IGEN! A nyelvtan kell.
Az egy más dolog, hogy HOGYAN tanuld, és MENNYI nyelvtan kell a többi elsajátítandóhoz képest. Ezekről már írtam többször, például ebben a blogbejegyzésben.
#2 Felszedhetem magamtól a nyelvtant, hallás, olvasás után?
Igen, és nem.
Néhány nyelvtani szabály viszonylag könnyen rád ragad (például az angol szórend), néhány viszont tanulandó, mert egyszerűen túl bonyolult (például a „the” használata).
Tehát 100%-ban NEM szedheted fel az angol nyelvtant csak úgy, magadtól.
DE a nyelv használatával a nyelvtan folyamatosan javul, korrigálódik (ha nem akarod, akkor is). ÉS bizonyos nyelvtani tudást azért felszedhetsz.
#3 Kellenek a nyelvtani magyarázatok? Segítenek egyáltalán bármit is?
Igen és nem.
NEM segítenek a nyelvtani magyarázatok abban, hogy utána helyesen is használd az illető nyelvtani szerkezetet.
Totális tévhit az, hogy a nyelvtan tanulásának folyamata így néz ki:
1. megértem a nyelvtant, mert elmagyarázzák nekem,
2. megtanulnom, hogy épül fel,
3. gyakorlom, csinálok jó pár feladatot rá,
4. kész vagyok, most már tudom majd használni.
Ugye ismerős?
NE VÁRD EL magadtól, hogy képes leszel rögtön használni a nyelvtant, miután valaki elmagyarázta azt neked! (Tudom, banálisnak hangzik, de mégis ezt várjuk folyton!)
De ha erre nem jók a nyelvtani magyarázatok, akkor van egyáltalán bármi hasznuk?
Igen! Néha egy pár perces nyelvtani magyarázat kitisztítja azt, amit eddig sehogy sem sikerült megértenünk.
VISZONT néha nincs magyarázat, ami segítene. Gondolj a present perfect-re (befejezett jelen)!
Nyelvileg olyan totálisan idegen koncepció számunkra ez a jelen és a múlt határán elhelyezkedő fura igeidő, hogy ÉVEK is kellhetnek, míg végleg letisztul, és magabiztosan használod. (Számtalanszor még a nyelvvizsga után is!)
#4 Miért van az, hogy TUDOM a nyelvtani szabályt, de képtelen vagyok azt HASZNÁLNI?
Az ok a rossz tanulási szokások. Konkrétan: a kevés gyakorlás és limitált nyelvhasználat.
A gyakorlás nem merülhet ki pár gyakorló feladatban vagy példamondatban! A legjobb, leghatásosabb gyakorlás a rendszeres NYELVHASZNÁLAT.
Használd azt a nyelvtant lépten-nyomon! Erőszakold bele a frissen tanult nyelvtant a mondandódba (még ha csak magadban is beszélsz)! Mondj rá annyi példamondatot, az utcán járva-kelve, hogy álmodból felébresztve is megy majd! Keress egy zeneszámot a kedvencedtől, amiben előfordul, és énekelgesd! Vedd észre, ha egy angol filmben előfordul, és add elő a jelenetet! JÁTSSZ vele! Vond be az életedbe! Mesélj magadról a segítségével!
És most hadd kérdezzek valamit tőled…
Szerinted mi az angol nyelvben a legkegyetlenebb, legnehezebben megjegyezhető nyelvtani szerkezet?
Mit gyűlölsz legjobban? Mit esik leginkább nehezedre megtanulni? (Akárhol is tartasz most az angolban!)
Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!
Ha bátor vagy, próbáld ki!
Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.
Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!
#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?
A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>
#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?
Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>
#3 Naponta mennyit angolozzak?
Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>
#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?
Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>
#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?
Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>
#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?
Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>
#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?
A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>
#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?
Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>
#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?
Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>
Szerintem a határozott névelőket a legnehezebb elsajátítani, illetve a relative clauses és a punctuation, tudom, hogy ez 3 db, de szerintem ezek nehezebbek az igeidőknél
Kedves Gabriella! 44 éve tanulom az angolt. Minden nap fordítok, beszélek és mégis, a phrasal verb és az idiom igen nehéz. Konyhanyelven könnyű megtanulni angolul, de igényesen használni az angolt már nehéz.
Javaslatom, hogy a commenteket próbáljuk értelmezni és lefordítani. Ott átlag amerikai (CNN) vagy brit (BBC) polgár írja a hozzászólását az újságcikkhez. A cikk elolvasása után értem a mondanivalót és tudom, mihez szól hozzá, csak a hozzászóló stílusára és szóhasználatára kell figyelnem. Sokszor örülök, ha találok egy izgalmas érvelést, érdekes kifejezést. Sokszor mondom magamban: Aha, ők így fejezik ki ezt vagy azt. Braincandy – ezt én alkottam az eyecandy után. Tetszik? Üdvözöllek és kívánom, hogy a lelkesedésed megmaradjon továbbra is.
Braincandy. Aranyos. 🙂 (..heartcandy? 🙂 Különben itt kezdődik az a pont, ahol a nyelv TÉGED szolgál és nem te szolgálod a nyelvet… (bár néhány nyelvész keresztre feszíttetne ezért 🙂 Amikor elkezdesz szavakat alkotni egy idegen nyelven, akkor már bőven sínen vagy. 🙂
Feltételes módok. Nem tudom annyit gyakorolni, hogy rögzüljön.
Szerintem a magyar nyelvtani szabályokat ebben az országban bárkinek módjában áll már az általános iskolában elsajátítani, s ha ezt meg is tenné, akkor legalább az interneten nem kellene – a fenti vélemények között is! – nyelvtani hibával találkozni. Engem ez jobban zavar, mint a present perfect!
nekem a legnehezebb a szenvedő szerkezet.képtelen vagyok megérteni és használni..:(
Gerund or Infinitive? Ez még nem megy annyira.
Az én mumusom is a szenvedő szerkezet. Egyszerűen nem megy! 😀
Szerintem is Gerund or Infinitive. 🙂
Gerund or Infinitive.:)
Inversion. Nekem ez volt a mumus, meg a „But for” mondatkezdés.
Szenvedő. :/
Kedves Gabriella!
Mivel minden ember más, egyre inkább többszínű lesz a világ és a rendből /vegyük úgy, hogy a nyelvtan egy rendszer, amit a nyelvészek a nyelv használata alapján elvonatkoztatással megalkottak/ ma a káosz felé halad. Tehát tele van minden helyesírási hibával, /amit most annak tartunk/, újítással, mondjuk azt, hogy ‘lákolással”( ezt a nyelvújítási megoldást én a magam részétől kifejezetten nem szeretem, hiszem a magyar nyelvben annyi szép magyar szóval kifejezhetnénk ugyanezt), ‘mássággal’, amit néhányan, főleg a fiatalok kedvelnek, mert nehogy már úgy csinálják már a dolgaikat, mint az „őseik”.
Majd az idő fogja eldönteni, hogy mi az ami kiállja a próbát és mi az ami nem.
A KÁOSZ minden korszakváltás jellemzője, reméljük, hogy ez is majd idővel felfelé ívelő pályát fog mutatni.
A digital natives már másként gondolkodnak,az agyuk másként van programozva, tehát nekünk nem szabad ítéletet mondani arról, amiben nem vagyunk illetékesek.
A gondolat a fontos, és az, hogy akivel kommunikálok az megértse azt amit mondani szeretnék.
Az idő kerekét visszafelé forgatni még eddig senkinek sem sikerült és ezután sem fog..
A római birodalom bukása is 500 évig tartott. Sok hullámvasutat jártak meg
az akkor élt emberek is.
Nyelvtan kell, szükséges, de nem öncélúan, hanem azért hogy legyen kapaszkodónk, ha valamiben nem vagyunk biztosak.
Ha valaki a magyar nyelvtant nem tudja, annak nincs kapaszkodója, aki azt tudja, van mihez mérni az idegen nyelv nyelvtanát is.Erről nem sok szó esik a nyelvtanításnál. Csak akkor fog működni az idegen nyelv tanulásánál a nyelvtan használata, ha ismeri az illető a magyar leíró nyelvtant.
És ismeri?
Hát?
Ha nem, akkor pedig marad az acquisition mint gyermekkorban és mondjuk,amit hallunk. Jól, vagy rosszul.
Sajnos azt látom,, hogy a nyelvtanulást elszigetelten próbálják kezelni a tartalomtól ‘szinte csak konyhanyelvet ‘ várnak el. Sajnos.
Most már tudunk „kérni egy pohár vizet” angolul, de vajon mást is tudunk az angolokról? vagy csak a globalizáció számít? a ‘lájkolás”?
Bocsánat, hogy egy kicsit elragadtattam magam.
Tanulni LLL kell. De kell hozzá akarat, kedv és idő is.
Kedves Gabriella!
Nagyon élvezem az általad készített anyagokat, a nyelvtani összefoglalókat
a kulturális hátteret bemutató videókat. Sokan kedvelnek. Diákjaimnak is ajánlom a weblapodat. Légy továbbra is ilyen lelkes és jó tanár.
/egyik diákod/
Szia Sári!
Hadd osszak meg veled egy régebbi blogbejegyzést, nem tudom, velünk voltál-e már akkor, amikor született: http://angolnyelvtanitas.hu/angolnyelvtanitas-blog/kell-a-magyar-nyelvtan-az-angol-nyelvtanulashoz
És köszönöm szépen! 🙂
Nekem a reported speech okoz gondot.
Nekem a reported speech nehéz.
Kedves Gabriella!
Az irreális feltételes módot éreztem a legnehezebbnek.
Köszönet az ötletes tanításért és a töretlen újítókedvedért, meg a mosolyodért. Üdvözlettel: GJ
Szintén a Gerund or Infinitive-re szavaznék 🙂 Pedig van felsőfokúm, de sokszor belezavarodok 🙂
Phrasal verbs, idioms. Igazán cizelláltan beszélni ezek nélkül nem lehet. Minthogy megtanulásuk igen komoly munkába kerül, minden trükköt érdemes bevetni. Nekem egy ilyen trükköm: egy teljes történetet megalkotni csak/többségében phrasal verb segítségével.Barátainkkal magyarul is szoktunk egész hosszú szövegeket kitalálni úgy, hogy csak szólásokat, közmondásokat tartalmazhat a szöveg.
Gerund és infinitive, mert nincs benne logika. Vagy megjegyzi az ember vagy nem. 🙁 (inkább nem) Ehhez képest a passive és conditionals egész barátságosak. 🙂 Ezen kívül nekem a „the” is néha mumus. Föleg tulajdonneveknél. Amikor azt hiszrm, már egész jól használom, szembejön egy újabb kivétel.
Szerintem az előljárók pontos használata elég nehéz.Nincs benne logika.
Tisztelettel: Tivadar
Nekem is a feltételes módok jelentik a legnagyobb kihívást. Mindenféle praktikákat kitalálok beszéd közben, hogy elkerüljem és HA nem kerülhető el,akkor jön a „How can I say..” fordulat amivel többé-kevésbé leplezem, hogy nem tudom a szükséges feltételes módú szerkezetet összeeszkábálni. A beszélgetőpartner pedig ilyenkor rém türelmesen végigvárja amíg befejezem, mert azt hiszi, hogy egyszerűen csak a gondolataimat próbálom rendezni. Ezek jó és használható, de szánalmas praktikák a nyelvtani tudás helyettesítésére.
Elöljárószavak, gerund, infinitive ,phrasal verbs, idioms…nem vagyok a barátjuk 🙂
Gerund/ infinitive + condotionals
Phrasal verbs and Idioms… 🙁
Nekem főként az időmet jól beosztani a legnehezebb, mondhatnám úgy is, hogy nem osztani hanem szorozni kellene. Ezen kívül a phrasal verbs.
Gabi! A Te türelmed , segítőkészséged csodálatos. Elismerésem és köszönöm.
Üdvözlettel: Edit
🙂
Szerintem a legkegyetlenebb a függő beszéd, és persze a passzív sem kutya.
Üdvözlettel:Cz.K.
Phrasal verbs and idioms,gerund, infinitive
Egyértelműen a Participle és a Phrasal Verbs, meg a névelők használata. Elég nehéz ráérezni, hogy mikor kell egyáltalán névelőt használni és mikor nem.
Szenvedő szerkezet 🙁
Nekem a határozott névelő egy borzalom. Elhagyom onnan, ahol használnom kellene, és használom ott, ahol nem kellen.
Nekem a szenvedő szerkezet és a feltételes mód a legnehezebb.
Mindenképp a phrasal verbs-et tartom a legnehezebbnek. Szerintem évek kellennek ahhoz hogy rögzüljenek és egyáltalán hogy a legtöbbjüket felismerjük és tudjuk is használni. Megtanulom és nemsokára el is felejtem teljesen ://
Nagy köszönet Neked a tippekért,tanácsokért,ugyanis számomra sok tanulság levonható belőle!:)
Idioms. Nekem ez megy legnehezebben.
szia Gabriella nekem m ár vannak kisebb nagyobb sikereim a nyelvtan tanulással de az égnek sem tudom a feltételes módot meg tanolni valamiért nem megy a csoda tudja hogy miért nem értem hogy ha jelen idöbe beszélünk a feltételes mondatban miért kell múlt időt használni hát ez van üdvözlettel
Tünde
Kedves Gabi!
Sajnos Én azt vettem észre, hogy hiába tanultam több mint tíz évig angolt, egyszerűen most is úgy érzem, hogy ez nekem soha nem fog menni! tudom ez az Én hibám, hisz nem fektetek bele energiát most már szinte egyáltalán, mert nagyon sokat csalódtam! Nagyon rossz tanáraim voltak, és rossz módszerrel próbálkoztak! A mai napig sem értem a nyelvtant! Ha éppen egy igeidőt vizsgálok és gyakorlok akkor idővel úgy érzem, hogy értem és mennek a példamondatok is meg minden, de amikor már kettő vagy több nyelvtani szerkezet van jelen akkor nem tudom megkülönböztetni őket és már nem is értem a mondatot sem! Ha egyszer valaki segít megtanulni angolul, vagy legalább azt megmondja, hogy hogyan kezdjek neki nagyon hálás leszek érte!
Üdvözlettel: Timi
Dohár Péter Kis angol nyelvtanját ajánlotta már valaki? Nekem nagyon sokat segített és még viccesek a példamondatai is.
Gerund or Infinitive 🙁
SZENVEDŐ!!!!!,
függő beszéd, relative clauses.
Nekem a participle clauses alkalmazása okozza a legnagyobb gondot…mármint hogy mikor kell alkalmazni adott helyzetben.
Sziasztok!
Szerintem az idiómák, a phrasal verbök semmiképpen sem nyelvtan, hanem szókincs kategória, de a gerund-infinitive használata is sokkalta könnyebb, ha nem nyelvtanként, hanem szókincsként tanuljuk – kivéve talán az olyan szerkezeteket mint az I find it easy to talk to strangers, vagy Making pizza at home is fun. Ezeket (is) pedig mondatban a legkönnyebb megtanulni.
Szenvedő szerkezet, függő beszéd
Tudod nekem is a phrasal verb és az idiom igen nehéz.
Ez odacsap, de nagyon az angolban. Na meg a PRESENT PERFECT, ez egy nagyon idegesítő találmány! 🙂
Jó éjt!
Zolka
Nekem is a reported speech volt a legnehezebb, bár sok gyakorlás után a feladatok nem okoztak gondot. A munkám során meglehetős gyakran kell használnom az angolt, de mérnökként mindig nagyon pontosan és szabatosan kell fogalmazni, részletezve a tényeket, ezért kerülöm a túl bonyolult és kompakt szerkezeteket, így ez még csak be sem épült a beszédembe. Ha hallom, akkor azért ki tudom bogozni. Minden nehezebb szerkezetet a gyakorlás gyakoriságának emelkedésével tudtam elsajátítani és a mennyiség mindig legyőzte a meg nem értést.
Ami viszont mindig is foglalkoztatott, hogy ez a sok ember hogy is érti egymás szavát, hiszen a szavaknak olyan sok és meglehetősen sokrétű jelentése van. Szinte egész beszédhelyzeteket kell megtanulni. Mert ugye nem biztos, hogy mindegy, hogy a vőlegényről vagy a lovászfiúról beszélünk (már csak a menyasszony szemszögéből sem). Egy kicsit azért mindig izgulok, hogy valami sértőt találok mondani, vagy tudtomon kívül olyan dolgot ígérek vagy állítok, amit nem akartam megtenni. Ezt még a sok tanulás és a fókusz fejlesztése sem tudja legyőzni.
Üdv.
Anna
relative clause
Szerintem az angol nyelvtanulás 3 dologból áll.
1. Szókincs
2. Nyelvtan
3. ezeknek a gyakorlása, a Beszélgetés.
Szerintetek?
Az Angol nyelvtanról az a véleményem, hogy mint olyan, van és létezik, akárcsak más nyelvben, de én, aki beszélni akarom a nyelvet, engemet marhára nem érdekel, hogy miért úgy kérdeznek, ahogy, miért úgy mondják azt, ahogy.
Egyszerűen le utánzóm azt, ahogy az anyanyelvi beszélők kifejeznek dolgokat, a hallót, valamint a hallót + látott, és írót kommunikáció folyamán.
A többi nem érdekel, hogy ez most alany, állítmány, Simple Present, ige idő és egyebek.
Ehhez rengeteg anyanyelvű társalgási videót, filmet, vagy egyéb hang anyagot kell hallgatni, valamint Angol párbeszédeket olvasni és persze kontextusban szavakat tanulni.
És a legfontosabb az, hogy minél többet beszélgessünk angolul, (akár rosszul is! Mert mindenki így kezdi, nem lesz egyből tökéletes) ehhez keresünk partnereket, vagy akár fizessünk olyan anyanyelvű tanárnak, aki segít az élő kommunikáció élsajátításában.
Tudatosítsd, hogy a nyelv társsas tevékenység, beszélve lehet tanulni, aktívvá tenni, csiszolni és nem úgy, hogy a nyelvtani szabályokat magoljuk.
Számomra ez szórakoztató és „nyelvtan mentes”, mert nem készülök vizsgázni, de a hétköznapi életben ezzel tökéletesen el lehet boldogulni anélkül, hogy görcsölnék a nyelvtanon.
Persze aki egyetemi tanár, vagy vezető beosztást akar külföldön, netán maximalista, magas elvárásai vannak, vagy irritálja a hibás beszéd, annak ez mellé bizony tanulni kell a nyelvtant, de ugye nem mindenki akar ezekben a pozíciókban boldogulni, és mint látható az átlag ember még az anyanyelvén sem ír, olvas, beszél tökéletesen. De attól még ember, értékes ember!
Hogy ez a nyelvtanulási szemlélet mód más, mint a megszokott? Igen, az, de én már csak ilyen vagyok, szeretem a magam útját járni és nem a sokak által követett sodrásban haladni.
Hogy ez mennyire tud hatékony lenni, erre ott van Benny Lewis példája, aki nem ismeri keressen rá.
Sziasztok! 🙂
Én viszonylag meg tudok küzdeni a 12 ige idővel, a feltételes mód ment számomra talán a legjobban. Nem rég tanultam meg a szenvedő szerkezetet és a műveltetést, de úgy gondolom, hogy sok gyakorlással ez is érthetővé válik. Számomra a legnehezebbek a Phrasal Verb-ek és a több jelentésű kifejezések (pl. a to pick), nem tudom mikor és hogyan használjam. Tehát az Idioms és a Phrasal Verbs a rémálmaim.
Mindig azt felejtem el, hogy mikor kell vessző a which és társai elé… nem tudom elégszer ismételni ahhoz, hogy hosszú időn át emlékezzek rá.
Számomra a legnehezebb vt.-persze nem is tudom használni a Reported Speech és a Conditional