Bölcsességek egy 80 éves tanártól
tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.
Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...
Gladys Ohioban él.
Az elmúlt években vonult nyugalomba hosszú és sikeres matematika tanári pályájáról.
Jelenleg tanácsadó és korrepetitor. Az ő üzenetét olvastam az Education című lapban, amit a mai szülőkhöz intézett.
Kérdezhetnéd, hogy mi köze ennek a felnőttek angoltanulásához. Nagyon is sok!
Mindjárt mutatom, csak előbb végezzünk el egy tesztet!
Teszt, tanulsággal
Számold ki a lehető leggyorsabban fejben a következőket:
38 + 19
36 – 19
38 x 9
125 / 5.
Valószínűleg menni fog, előbb-utóbb. Van viszont ennek lassú és gyorsabb módja is.
A titok, hogy a 38 + 19 helyett ezt a műveletet végzed el: 38 + 20 – 1. Egyszerűbb az agynak, gyorsabb. Ugyanúgy, ahogy a 36 – 19 helyett ez: 36 – 20 + 1. Érted?
A 38 x 9 helyett ez jobban fog működni: 38 x 10 – 40 + 2. A kerek számokat ugyanis szeretjük! És a 125-öt ötvenesével „csoportosítod” ami egyenlő 2,5-el, vagyis 125-ben az öt 25-ször van meg. A titok tehát a csoportosítás.
Gladys üzenete
Gladys üzenete a következő: gondolkodj csoportokban!
Küldd a gyereked olyan iskolába, ahol kettesekben és hármasokban gondolkodnak! Nem egyesekben. Adj lehetőséget, hogy a gyerek ne Polli papagájként visszamondani tanuljon meg, hanem használni!
Ő például úgy szoktatta a gyerekeket csoportokban való gondolkodásra, hogy kiöntött pár darab pénzérmét az asztalra, és arra kérte a tanulót, hogy számolja meg gyorsan. Idővel a gyerek – ha engedik -, magától is rájön, hogy gyorsabb, ha kettesével, hármasával, csoportokban látja az érméket, és magukat a csoportokat adja össze. Egyesével lassú.
Nos, ahogy olvastam Gladys cikkét rájöttem, hogy pont ez a gondunk az angoltanulással is.
A nyelvtanulásban is így van
Amikor olvasunk, akkor egyik szótól a másikig látunk csak, és szavanként haladunk, ahelyett, hogy az egész mondatot néznénk egyszerre – az előtte és az utána lévő mondattal együtt!
Nyelvvizsgán leblokkolunk, ha nem találjuk a kiegészítéses feladatba beillő soron következő szót, és görcsösen törjük az agyunkat, ahelyett, hogy továbbmennénk, és az utána lévőkkel foglalkoznánk, ami esetleg megvilágítja az ismeretlen értelmét is.
Amikor beszélünk, azon gondolkodunk, mit jelent a következő szó angolul, és hogyan lehet mondatba tenni és használni, ahelyett, hogy kész építőkövekben, vagyis kifejezésekben, félmondatokban, mondatokban gondolkodnánk! Így arra is jutna idő, hogy eldöntsük, mit is akarunk mondani! Az eredmény: folyékonyabb beszéd.
Amikor idegen nyelvű szöveget hallgatunk, leblokkolunk az első ismeretlen szónál, ahelyett, hogy az egész mondatot, vagy hosszabb gondolati egységet figyelnénk. Ez utóbbi ugyanis sokkal könnyebb.
A fordítással sokan azért szenvednek, mert az adott mondatot szóról-szóra és külön próbálják lefordítani, és eszükbe sem jut az egyes gondolatokat, mondatcsoportokat egyben fordítani. Az eredmény: magyartalan, rossz fordítás – mert az agyad gondolatokban működik, és nem szavakban. És még folytathatnám…
A lényeg: Gladysnek igaza van! Elfelejtettünk csoportokban gondolkodni.
Még a tanulásban is egyesekben gondolkodunk: egyedül tanulunk a sokkal hatékonyabb, tanulótárssal való tanulás és a tanulócsoportban való tanulás helyett.
Te mit gondolsz? Rád is jellemző ez a betegség?
Vagy ha már szülő vagy, mi van az iskolával, ahol a gyereked tanul? Ott egyesekben vagy csoportokban gondolkodnak?
Te észreveszed magadon a fenti tüneteket fordításnál, beszédnél, olvasásnál?
Ha bátor vagy, próbáld ki!
Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.
Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!
#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?
A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>
#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?
Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>
#3 Naponta mennyit angolozzak?
Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>
#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?
Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>
#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?
Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>
#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?
Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>
#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?
A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>
#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?
Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>
#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?
Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>
Én már felnõtt/ 56é/ Fejjel kezdtem el az angolt tanulni teljesen a nulláról. Igen rám is jellemzõ hogy ragaszkodom a szavakhoz . Ugyanakkor örömmel tapasztalom hogy így a 2. évben már egy nekem való szöveget végülis már megértek nemszó szerint. viszont ha tesztet írunk pl .-ul ott szükséges lenne hogy minden szót ismerjek . Nekem pedig koromnál fogva is ez elég nehezen megy De nekte kigazatok van az én tanárom is mindíg ezt tanácsolja . Köszi Nektek!!!!!!!!!!!
Az elsõ idõben egyedi majd késöbb a kiscsoport 2-4-6 fõ a célirányos szerintem
Csak annyit hozzá, hogy én elmultam 62 éves és még nem láttam angol könyvet!!
Nagyon hálás vagyok mindazért amit öntõl kaptam eddig.Élvezettel olvasom és igyekszem hasznisítani.Sajnos én nem Magyarországon élek így nem tudom kihasználni a lehetõségeket,de így is sok segítséget kaptam.Köszönöm.
Nyelvtanárként nem biztos , hogy nekem szól ez a gondolat, de szeretnék mégis hozzászólni . Én igyekszem ezt a módszert alkalmazni, amióta csak tanítok, mert ezt a gondolkodást az amerikai vagy vegyük globálisan , nyelvtanítási módszertan már régóta ismeri, vagy csak úgy létezik egyáltalán.Szerintem rajtam kívül még sok nyelvtanár tudja, hogy az olvasás készsége egy nyelvtanulónak sok apró lépéssel fejleszthetõ , és ennek a készségfejlesztésnek az egyik pici, de fontos eleme a fent említett elem: az olvasott szöveget sosem szabad egyben lefordítanunk, illetve értelmeznünk, lépésenként kell haladni szövegfeldolgozásnál az egésztõl a részek felé, a fõ információktól a részletekig.Erre az elgondolásra épül a nyelvvizsgán elõforduló feladatok egy része is.Ezt a módszert sikerrel alkalmazom a tanulóimnál, és emiatt is megerõsíthetem azt az elgondolást,hogy sikertelen nyelvtanuló /elvileg / nincs, csak rossz módszerek. És a nyelvtanulás nem kor függvénye.
Igen nekem is ez a problémám.
nagyon szeretnék angol nyelvet tanulni, szeretnék legalább konyhanyelven beszélni, az e gyetlen gyermekem az USA-ban él,életem legboldogabb pillanata lenne,ha a fiam büszke lenne rám,nagyon zavar,hogy csak kotyogok.Sajnálom de én most lettem nyugdijas,s anyagi nehézségeim vannak.Csak korlátozott lehetõségeim vannak. Szeretettel üdvözlök mindenkit terka
Én ötvenegyévesen most kezdtem el japánul tanulni és az óra angol nyelven mûködik, úgy hogy sorstársak HAJRÁ!!! elõre a nyelvtanulásban
Végre valaki, aki ötvenévesen neki mer állni a nyelvtanulásnak! Éljen! Nem értem, miért mondanak le az életrõl itthon az ötven felettiek, még nagyon sok évük van vissza a statisztikák szerint (is), amit érdemes aktívan, jókedvvel, tartalmasan tölteni. Ötvenévesen igazán tiéd a világ! Bölcsebb, tapasztaltabb leszel, tele tudással és tapasztalattal, és ha sikerül megõrizni a nyitottságod, akkor ez a tapasztalat felbecsülhetetlen mértékben járul hozzá a tanulás eredményességéhez. Ötvenévesen én azt tervezem, hogy megtanulok festeni és szobrászkodom majd. És repülõgép és harckocsi modelleket rakok össze. És könyveket írok majd. Ja, és megtanulok héberül. De lehet, hogy kínaiul. Meglátjuk, melyikhez lesz épp kedvem 🙂
Te mit tervezel 50 évesen? Lehet, hogy ebbõl blogbejegyzést kéne írnom? 🙂
Sziasztok!
Én most újrakezdtem az angolt, közel 40 évesen. Eddig csak otthon, egyedül tanultam, írásban-olvasásban jó vagyok, csak megszólalni ne kéne… Most a tanfolyamon sok fiatallal vagyok együtt, és azt tapasztalom, hogy nekem hiányos az alapnyelvtudásom, de ugyanakkor egyéb tapasztalataim miatt bizonyos szavakat jobban tudok, mint a fiatalok, Pl: prefer (”preferál”) ilyesmi…
Én egyébként most érek rá tanulni, gyerekem már nagy. Egyébként õ is nyelvvizsgára meg érettségire készül, és sokat segít nekem.
Gabriella, nagyon egyetértek a szócsoportokban való gondolkodással. Az ATV-n ment tegnap este egy beszélgetős műsor a mindentudás egyeteme egyik régebbi előadásához kapcsolódva. A szemantikáról beszélgettek, meg annak alkalmazásáról a számítástechnikában. Azt mondták, a szövegfelismerési programoknak két fajtája van: a statisztikai alapú, és a szabályalapú. A szabályalapúak kevésbé jól működtek eddig, most a statisztikai alapúak dolgoznak nagyobb számban. Én azt hiszem, amikor egy gyerkőc beszélni tanul, statisztikai alapút használ, aztán próbál szabályt alkotni, aztán újra a gyakoriságot figyeli, aztán újra a szabályhoz fordul és finomít rajta, mindezt 24/24, több száz szálon. Mint az építkezés: tégla, vakolat, tégla, vakolat. Valahogy így csinál a nyelvtanuló is. A szócsoportok azért segítenek, mert már kész elemeket nyújtanak, és az agyunk könnyebben fel tudja használni őket. Aztán elemzi, szabályt alkot, ellenőrzi, új helyzetben használja, stb stb.
Ja, és a cikket, amit említettél, hol lehet megtalálni?
Ágnes, ez egy régi blogbejegyzés, és sajna a cikk még régebbi. De ha van Szabó Ervin olvasójegyed, akkor itt keresd az Education című lapot: http://www.fszek.hu/ebscoauth/index.php Ez az EBSCO, egy szenzációs adatbázis vagy 80 ezer külföldi lap szövegével. Én is ebben kutatok.
Engem az zavar, amikor egy újságcikkben szerepel egy fogalom, amit a büdös életben nem hallottam, és olyan természetesen adják elő, mintha mindenkinek ez lett volna az első szava, amit kimond. Kedvenc példám: etap Hogy tetszik?
lehet,hogy ezt a nyelviskolai tanároknak és a vizsgáztatóknak is el kellene olvasni?és ALKALMAZNI
Kedves londongaby!
Szerintem sokan ismerik és használják 🙂 Legalább is az én ismerőseim biztosan 🙂
Én ezt – ösztönösen – már régóta alkalmazom. 🙂 Annak idején az iskolában mindig jó voltam idegen nyelvről magyarra történő fordításban, mert ha két szót ismertem a mondatban, a többit kitaláltam, hogy vajon mit jelenthet. Sajnos ez visszafelé nem működik: magyarról idegen nyelvre. 🙂 De azt már többször hallottam, hogy a jó fordítónak nem az idegen nyelvet kell nagyon jól ismernie, hanem a sajátját.
Erdeklodessel olvasom az angol tanulassal kapcsolatos cikkeket,mely eros inditast adna,hog vegre beleassam magam a tanulasi folyamatba.
Csaladi okok miatt kulfoldon elek es a nyel hianya ill.a lustasagom ,napi gondokat okoz.A kerdesem,hogyan tudnek csatlakozni a programhoz?
Kerem mielobbi valaszukat,udvozlettel Imre
Nice.