Így tanulj angolt a kedvenc zenéiddel!

2017. 10. 27. | Tippözön | 3 hozzászólás

Ne fordítgass folyton dalszövegeket, mutatok jobbat!

Mostantól gazdag eszköztárad lesz a kedvenc dalaidhoz!

És készülj fel: nemsokára csak dalszövegekben beszélsz majd! De először egy találós kérdés.

 

Tanulj angolt dalszövegekkel

 

Szerinted miért szuper dalszövegekkel angolt tanulni?

Hát mert nem tart órákig a tanulás! A zeneszámok ugyanis rövidek. Ráadásul pontosan tudod, mit várhatsz tőlük, mert a szerkezetük nagyon hasonló: egy „versszak”, a refrén, még egy „versszak”, megint a refrén. Igaz? És végül az a dalszöveg, amit TE választasz, izgalmas! Plusz: ha érzelmileg magadhoz közelinek érzed a dalt, akkor azzal legyél nagyon óvatos, mert kitörölhetetlenül beléd vésődik vele az angol…

És mindezek miatt arra gondoltam, hogy most segítek neked abban, hogy hogyan tegyél ügyes nyelvtanulási technikákat a zenével való tanulásba. És rögtön az elején lenne egy fontos javaslatom!

 

Ezt a hibát ne kövesd el az elején

 

Ne erőlködj sokáig azon, hogy majd te kihallod a szövegét! Rögtön az első hallgatáskor bátran olvasd, és kövesd a szemeddel a szöveget! Innen keresd ki a kedvenced: metrolyrics.com  vagy www.lyrics.com .

Bár a You Tube-on simán kereshetsz „lyric video” vagy „lyrics on screen” keresőszavakkal, és ha mellé teszed a kedvenc számod címét és az előadót, akkor jó eséllyel meg is találod a dalszöveges változatot! Mert mégis kényelmesebb, ha rögtön a videón olvasod a szöveget, nem?

És akkor íme, itt egy komplett tanulási eszköztár neked.

Azt is elmondom, hogy melyik javaslatom pontosan mit fejleszt – legalábbis ahol ez behatárolható. Te meg válassz kedvedre!

 

Hogyan tanulj dalszövegekkel?

 

Sokszor találkozhatsz olyan feladatokkal, ahol kihagynak egy-egy szót a dalszövegből, és neked ki kell hallanod azokat, és beleírnod. Ez hallás utáni megértést fejleszt, annak is egyetlen konkrét alkészségét, de a többit érintetlenül hagyja. Vagy sokan lefordítják otthon maguknak a dalszövegeket, ami a fordítási készséget fejleszti. (Ami az ún. ötödik készség – a nyelvhasználathoz egyébként szükséges négy alapkészség mellett pluszban, tehát ezzel nem éppen azt gyakorlod, amit kéne. Itt elmagyarázom, miért.)

De a dalszövegekkel ennél sokkal többet tudsz fejleszteni! Sokkal ügyesebben is használhatod őket! Kritikai gondolkodást, beszédkészséget, kiejtést, íráskészséget, hallás és olvasás utáni szövegértést, az új szavak kitalálásának készségét, érzelmi intelligenciát fejleszthetsz zeneszámok szövegeivel.

Gondolatébresztőnek és kiindulópontnak íme, egy 13+1 pontos ötletlista arról, mi mindent kezdhetsz a kedvenc dalszövegeddel!

És bár nyelvtanulóknak íródott, az sem lenne hatalmasságos gond, ha egy-egy nyelvtanár belegabalyodna ebbe a cikkbe.

TIPP: NE szánj egy dalszövegre egy teljes órát otthon! (Csak ha akarod!) Ezek sok esetben pontonként 2-3 perces kis feladatocskák, és nem is kell minden pontot feltétlenül végigcsinálnod minden egyes dallal! Van, amikor a dalszöveg szegényessége, vagy épp mélysége, hossza miatt nem is lehet. Válogass szabadon!

 

1. ÉRZÉSEK. Milyen érzéseket közvetít a dal? Próbálj pontos lenni! Ne csak „szomorú” (=sad) legyen, hanem „kiábrándult” (=disillusioned), vagy „csalódott” (=disappointed), vagy cinikus (=cynical). Ezt az egyet akár szótár segítségével is megállapíthatod! Jó kis kutatási feladat! Fontos kérdés ezzel kapcsolatban: mi segített ezt meghatározni? A dalszöveg melyik részei? Azonosítsd őket!

2. FŐ ÜZENET. Mi a dal fő mondanivalója a lehető legrövidebben meghatározva? Mondjuk egy tanács formájában? (Always…/Never…/Don’t…/If you…/When…)

3. CÍM. A cím hogyan kapcsolódik a fő mondanivalóhoz? Kifejezi azt? Hogyan? Röviden összefoglalja? Előrevetíti valahogy? Képiesen jeleníti meg? Kiemel egy jellemző részletet?

Ez a részfeladat segít a címek szerkezetét, stílusát megfigyelni, és később, éles helyzetben már sokkal könnyebben következtetsz egy szöveg tartalmára a címek alapján – ami viszont a szövegértési készségedet emeli egy új szintre.

4. ÉRTELMEZÉS. Ha vannak a dalszövegben homályos, költőibb elemek, azok vajon mire utalhatnak? Ezeket sokszor akkor sem érti az ember, ha lefordítja a dalszöveget, de sebaj! Te csak találgass! Van olyan része, ami többféleképpen is értelmezhető?

Ezzel megbarátkozol a gondolattal, hogy a nyelv lehet kétértelmű, vagy homályos – amit a tényeket tartalmazó szövegnél legtöbbször egyszerűen kihagyunk az egyenletből.

5. KITALÁLÁS. Találj benne olyan szavakat, amelyeknek nem tudod a jelentését, és próbáld kitalálni, hogy pozitív, vagy negatív jelentésük van-e szerinted!

Ez egy fontos készéget tréningez: az ismeretlen szavak jelentésének a kitalálását a kisebb-nagyobb szövegkörnyezet segítségével, DE még nem 100%-ban éles helyzetben, hiszen itt csak annyit kell meghatároznod, hogy milyen előjelű az a szó. Pici gyakorlás a mélyvíz előtt.

 

KÜLÖNLEGES AJÁNLAT: by vagy of? In vagy at? Ne küszködj!  Az angol prepozíciók KÖNNYEN megtanulhatók!>>

 

6. STÍLUS. Milyen a dalszöveg stílusa? Egyszerű, mindennapi? Művelt, kifinomult? Ködös, költői, vagy könnyen értelmezhető? Ez segít egyrészt közelebb kerülni a dalhoz, másrészt megfigyelni az angol nyelv stílustárát, különböző arcait.

7. SZÓKÉSZLET. Nézz rá a dal szókincsére! Melyek a legérdekesebb kifejezések benne számodra? Melyik a legbonyolultabb szó, amivel találkoztál benne? És a legfontosabb: mi az az egyetlen, vagy legfeljebb kettő kifejezés, amit elviszel magaddal a dalból, mert jól használható?

8. IGEIDŐK. Milyen igeidőben íródott? (Miért?) Talán fura kérdés, de ha válaszolsz rá, akkor az a megfigyelésen keresztül segít az igeidők mélyebb megértésében! Plusz így a dalokban előfordult, elemzett esetek visszajöhetnek a való életben, és ott már akkor nem lesz kérdés, hogy melyik igeidőt használd.

9. NYELVTAN. Milyen, általad már tanult nyelvtani szerkezetek vannak benne? Van esetleg olyan, ahol a dalszöveg eltér a tipikus nyelvkönyvi szerkezettől? Ha igen, akkor hogyan lenne „szépen” megfogalmazva?

10. KÉPZELET. Folytasd a dal sztoriját egy-két mondattal! Mi történik aztán? Ez már saját szövegalkotási feladat, nem kezdőknek, hanem haladóknak való.

11. ÁTALAKÍTÁS. Mondd el a dalszövegben lévő gondolatokat valaki más nézőpontjából, vagy mintha veled történt volna! (Ez különösen jó, hiszen beszélsz vele, de segítséged is van hozzá, mert használhatod a dalban elhangzott mondatokat átalakítva!) Vagy: fogalmazd át a dalt távirati stílusban, mintha egy hírt

12. HÁTTÉR. Nézz utána, hogy az előadó mit mondott a számról, hogy miért született, van-e története. A dal előadója és címe és mellé tedd oda „story”, vagy „background”, vagy „interview”. Ez segít jobban megérteni, és emlékezetesebbé tenni a dalt!

13. VÉLEMÉNY. Írj kritikát a dalról, a saját véleményeddel, DE használd fel hozzá mások kritikáinak a kifejezéseit! Ehhez keress a Google-ban a dalra, plusz a „critical reception” vagy „critic” kifejezésekre, és használd, amit találsz!

És a végére a legjobb.

+1 KIEJTÉS. Énekeld az előadóval a dalt, és pontosan utánozd a kiejtését, a hangsúlyozását, és a ritmusát! Ha valahol belegabalyodsz, akkor azt a részt sokszor mondd el sokszor egymás után! Ha a szöveg bonyolult, szép, vagy túl gyors tempójú, akkor én fel is szoktam mondani a dalszöveg egyes részeit, mint a verset! Vagy táncolhatsz és énekelhetsz egyszerre (mondjuk házimunka közben). Azt is szoktam. (És bárki bármit mond, ilyenkor tulajdonképpen tanulok.)

A legfontosabb: énekeld a dalt hangosan, és közben érezd jól magad!

A végére pedig egy gyors megfigyelés: nem tudom, veled is így van-e, de nekem nagyságrendekkel jobb a hangom, amikor együtt énekelek egy előadóval! Például Beyoncee-val kifejezetten szeretek énekelni, mert vele nagyon szép a hangom! Te is észrevetted ezt magadon? Hiába. Ez csapatmunka.

És ennyi, most te jössz!

Megírod a kedvenc tipped? Vagy ha te valami mást is szoktál csinálni ezeken kívül?

 

Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom gombra, hogy tudjam!

Instant angol tanulókártyák

 

Tudtad, hogy okos, gyors haladást adó angol tanulókártya csomagokat is kaphatsz tőlem?

12 év tanuláskutatásának eredményeit kapod meg az angol tanulókártyáimmal – válaszd ki a neked épp megfelelőt a webshopban:

Okos angol tanulókártyák elfoglalt, rohanó felnőtteknek

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

3 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Vangel Sándor 2017-10-28 22:12
    Jó ötletnek tűnik a dallal együtt elsajátítani a szöveget. Egy-egykifejezést, mondatot később fel lehet használni beszéd közben. Válasz
  • Imre Lajos 2017-10-30 06:04
    Fiatalon ez volt a módszerem, hogy ne bla-bla szöveget énekeljek.. Most (is) énekelek karácsonyra az unokámnak, és elküldöm neki Amerikába. Válasz
  • Tóth Kálmán 2017-10-31 18:42
    Amerikai folk dalokat éneklek mint zenész és nagyon jó ötletnek tartom ezt a tanulási módszert. Feltétlenül kipróbálom! Vannak olyan dalok amiket akár harminc éve éneklek és máig sem tudom, hogy pontosan miről éneklek.Nagyon izgalmasnak tartom ezt a tanulási lehetőséget.Az első dal az lesz ami zenésszé tett és fejből tudom a dalt. Nagyon izgalmas lesz. A dal címe Ruben James és Woody Guthrie írta, ám én Pete Seeger előadásában hallottam először egy LP-n. Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás