Lomb Kató 10 kérése a nyelvtanulókhoz
tanulási szakértő, az Angolutca alapítója.
Szia! Hadd kezdjem egy vallomással, jó? Tudod, kislányként csodáltam, ahogy a műsorvezetők bemondják az angol számok címét a rádióban. Annyira menő volt, ahogy angolul beszéltek! Próbáltam...
„Oroszul 1944 körül kezdtem tanulni, ami akkor még életveszélyes volt, hiszen háborúban álltunk a Szovjetunióval. Emlékszem, néhány orosz ívet beköttettem egy német nyelvkönyvbe, és amikor jött valaki, aki ráláthatott volna az olvasnivalómra, akkor a német résznél nyitottam ki, amikor elment, visszalapoztam az oroszhoz.
Amikor a szovjet csapatok bejöttek Magyarországra, én már folyékonyan beszéltem oroszul. … Amikor véget ért az ostrom, feljöttem Budapestre, mert addig vidéken bujkáltam a kétéves gyermekemmel. A romba dőlt házak között mászkálva kerestem valami életet, és észrevettem egy világító ablakot.
Bekopogtam az épület kapuján, és kiderült, hogy az a városháza. Egy barátságtalan bácsi nyitott ajtót, és kérdezte, hogy mit akarok. Mondom, tudok oroszul. Erre öt perc alatt felvett tolmácsnak, úgyhogy ezzel indult a tolmácsolási karrierem.”
Sokan nem ismerik a fenti kis történetet, azt, ahogy Lomb Kató elkezdte ”nyelvtudói” karrierjét, pedig a sztori nemcsak regénybe illő, hanem tanulságos is.
Ha belegondolsz, az a tény, hogy Kató néni titokban kezdett nyelvet tanulni, meghatározta a teljes nyelvtanulási módszerét. Ő az önálló nyelvtanulásban hitt – hozzá kell tennem: bizonyítottan. Viszont az idők változnak.
Lomb Kató óta a CERN-nek volt egy world wide web nevű trükkös kis találmánya, ami átalakította a világot. Mindentudó mobiltelefonjaink, szótárgépeink és mp3-as lejátszóink vannak, mindenhova rohanunk, és semmire sincs időnk. Vajon Lomb Kató tanácsai máig megszívlelendők?
Te mit gondolsz Kató néni tíz, saját sikerein alapuló kéréséhez, amit a nyelvtanulókhoz intézett? Melyik a tíz közül a te kedvenced? Melyik nem állja meg a helyét a mai világban, és miért nem? Nézzük sorra!
#1 Foglalkozz mindennap a nyelvvel – ha többre nem jut idő, legalább egy tízperces monológ erejéig. A reggeli órák különösen értékesek e szempontból: ki korán kel, szókincset lel.
#2 Ha tanulási kedved túl hamar ellankad, ne ”forszírozd”, de ne is hagyd abba a tanulást. Vedd elő valamilyen formáját: olvasás helyett rádióhallgatást, leckeírás helyett szótárolvasást stb.
#3 Soha ne elszigetelt egységeket, hanem mindig kontextusba ágyazott szavakat, nyelvtani formákat tanulj.
#4 Soron kívül írj és vágj be minden olyan részmondatot, amelyet mint ”előregyártott elemet” tudsz a beszélgetés során felhasználni.
#5 Szem előtt elvillanó reklámszöveget, kapuszámot, fül mellett elsuhanó beszélgetést még a fáradt agynak is pihenés gyorsan, ”kapásból” önmagának lefordítani.
#6 Betanulni azonban csak azt szabad, amit a tanár kijavított. Saját lektorálatlan írásaidat ne olvasgasd, nehogy a hiba beléd gyökerezzék. Ha egyedül tanulsz, a megtanulandó egység csak akkora legyen, amekkora kizárja a hiba lehetőségét.
#7 A különleges nyelvi fordulatokat mindig egyes szám első személyre alakítva jegyzed meg. Például ”I am only pulling your leg – csak ugratlak.”
#8 Az idegen nyelv: vár. Célszerű minden irányból egyszerre ostromolni: újság és rádió, szinkronizálatlan film és szakértekezés, tankönyv és a szomszédok vendége felől.
#9 Ne riasszon vissza a megszólalástól, hogy esetleg hibázol, de kérd meg a partneredet, hogy javítsa ki a hibáidat. És főleg ne sértődj meg ha, – ami nem valószínű – ezt meg is teszi.
#10 Légy szilárdan meggyőződve arról, hogy nyelvzseni vagy. Ha tények az ellenkezőjét bizonyítják, inkább szídd az elsajátítandó nyelvet, a szótárakat, vagy ezt a könyvecskét, mint tenmagadat.
Mit gondolsz?
Vajon Lomb Kató tanácsai oly sok évvel megszületésük után, ma is megállják a helyüket?
Ha bátor vagy, próbáld ki!
Mind elfoglalt, rohanó felnőttek vagyunk. Kevés az idő az angolra.
Ezért léteznek a tanulókártyák – online és papíron.
Érdekel 13+1 könnyítés, amit az angol nyelv kínál neked? Hallgasd meg!
#1 Mennyi idő alatt tanulhatok meg angolul?
A Közös Európai Referenciakeret szerint a nullától a középfokú nyelvvizsgáig…
Tovább a válaszhoz>>
#2 Hogyan jegyezzem meg az angol szavakat?
Már az is sokat segít, ha szavak helyett mindig…
Tovább a válaszhoz>>
#3 Naponta mennyit angolozzak?
Elfoglalt felnőttként sosem tudunk annyit foglalkozni az angollal, amennyit szeretnénk. Ezért jó hír, hogy a hosszútávú memóriának nem idő kell ahhoz, hogy információt fogadjon be, hanem…
Tovább a válaszhoz>>
#4 Hogyan lehet gyorsítani a nyelvtanuláson és hatékonyabban angolt tanulni?
Van pár fontos közös pont a leghatékonyabb módszerekben, és ha ezeket betartod, akkor…
Tovább a válaszhoz>>
#5 Hogyan tudok javítani az angol kiejtésemen?
Van, aki azt hiszi, hogy ehhez elég sok-sok angolt hallani, és sokat gyakorolni, de ez nem feltétlenül igaz. Az anyanyelvi kiejtéshez…
Tovább a válaszhoz>>
#6 Hogyan tudnék folyékonyabban beszélni angolul?
Tűzz ki egy két-három hónapos időszakot, amikor…
Tovább a válaszhoz>>
#7 Hogyan tarthatom szinten az angolomat, ha nem használom a mindennapokban?
A nyelvtudás négy készségből áll, ezért több, különböző dolgot kell csinálnunk felváltva…
Tovább a válaszra>>
#8 Hogyan tudnék időt szakítani az angolra munka és az otthoni teendők mellett?
Van olyan vevőnk, aki négy gyerek és egy vállalkozói karrier mellett tanul angolul. A kulcs az…
Tovább a válaszra>>
#9 Meg tudok én még tanulni angolul 50 évesen?
Igen. Akkor is, ha most töltötted be a kilencvenet. Egyrészt…
Tovább a válaszra>>
Honnan vettétek az idézetet?Szerintem ezt mindig fel kell tüntetni oldalszámra pontosan,,és a 10 pontnál is…
Nekem megvan a konyve a netrol toltottem le.
Tényleg önállóan kell nyelvet tanulni. Más nem tudja beleerõltetni a fejedbe, amit meg kell tanulnod, hanem át kell adnod magad a nyelvtanulásnak, aktívan részt kell benne venned.
A cikk tartalmával kapcsolatban: ezek a tanácsok meg mindig jól jönnek, bár a megtanulandó nyelvet szidni nem szabad. Meg magát se az embernek, ha nem megy a nyelvtanulás. Elég, ha megállapítjuk, hogy ez most nem olyan könnyû, nem kell ennek túl nagy feneket keríteni. Nem a nehézségen kell keseregni meg hibást keresni, hanem el kell fogadni, hogy nem minden megy egyszerûen.
Szintén fontos, hogy ne gondoljuk magunkat nyelvzseninek. Pont azért, mert ha valami nem megy, akkor ez a hit megrendül bennünk, szóval ROSSZ hatással lesz az önértékelésedre, ha nyelvzseninek titulálod magad, és közben mégsem látod, hogy az lennél.
Igen, az ellenõrzés is fontos, hogy ne tanulj meg rossz szerkezeteket, de ennél sokkal fontosabb megtanulni, hogy hogyan legyen biztosan jó a szótárazásod. Kinek kell állandóan egy tanár, aki korrigál, ha egyedül is meg lehet oldani a jó szótárazást.
Azt hiszem, leginkább ezek azok, amiket hozzáfûznék ahhoz, amit itt írtam. Bár nincs instant tökéletesen személyre szabott nyelvtanulási sikerrecept, ezek jól jöhetnek. Plusz a motiváció, hogy nyelvet tanuljon az ember és levizsgázzon. Szerintem vizsga vagy egyéb cél nélkül nem létezik sikeres nyelvtanulás, mert a ”csak úgy” tanulás nem vezet semmire.
Azt gondolom, hogy ez a 10 pont eléggé megállja helyét, még napjainkban is. Vannak dolgok melyek nem korfüggõk. Mondanak valamit mások és mi lefordítjuk saját nyelvünkre. Nem kell szó szerint értelmezni mindent. Szerintem a motiváció a legfontosabb, ha az nincs, nem ér az egész nyelvtanulás semmit.
Tehát a sok lehetõség, mely napjainkban rendelkezésünkre áll, lehet útvesztõ is, mert elveszhetünk az információk tengerében…. és nem, hogy segítenének, hanem hátráltathatnak a nyelvtanulásban. Lomb Katónak nem állt rendelkezésére ez a rengeteg lehetõség, mégis 16 nyelvû tolmács volt. Tehát lényeg a MOTIVÁCIÓ!
Úgy gondolom, ma is nagyon igazak ezek a mondatok. Nekem volt szerencsém több módszerrel is nyelvet tanulni: a németet a tanárnõvel kettesben, az angolt csoportban. Kinek mi jön be. Nekem a kettesben tanulás nem volt jó. Túl steril volt, és aztán nem mertem megszólalni az ÉLETben, mert féltem, hibát ejtek. Aztán az angol nyelv tanulása közben rájöttem: beszélni, beszélni, beszélni fontos. Ha hibásan is, akkor is mondani kell, amit tudunk. A többi jön magától.:) A motiváció pedig fontos, a cél, amiért teszi az ember a dolgát…tanulja a nyelvet.
Szerintem az elején kell segítség.Hiszen a Lomb Katót sem értették
a bevonuló orosz katonák,mert rossz volt a kiejtése.Könyvekbõl esetleg CD segítségével lehet tanulni,de az elején kell
a kontrol.
Hmmm…bocsánat, hogy nem a lényegre reagálok, de nagyon nagy tisztelõje vagyok Lomb Katónak (távoli rokonom is…) és szeretnék csatlakozni Anitához, hogy minimum elvárható, hogy egy precíz utalást kapjon ez az igen értékes szöveg (különösen ha, 5 csavarral ugyan, de marketingre használjuk)
**************************************************
Az idézetek forrásai azoknak, akik kérték
**************************************************
A 10 kérés: Hevesi Mihály: Autoritmia címû könyve (89-90. oldal) tudom-tudom, nem az eredeti forrás, feszítsetek érte keresztre, vagy dobáljatok meg kõvel esetleg
A történet pedig innen van: http://www.hetek.hu/eletmod/199811/a_nyelvekrol_jut_eszembe (interjú)
Amennyiben Lomb Katóról szeretnétek többet megtudni, itt megtalálhattok mindent:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Lomb_Kat%C3%B3
**********************************************
Tehát akkor mindenki egyetért Kató nénivel? Senki se szállna vitába valamely ponton?
Az én kedvencem az elsõ kérés, vagyis, hogy minden nap tanuljunk valamennyit, és a 8-as, vagyis hogy sokféleképpen lehet és kell tanulni. Amúgy teljesen egyetértek Lomb Katóval, nagyszerû ember volt! Kár, hogy már nem él, szívesen meghallgatnám egy elõadását!
Szerintem minden, amit õ leírt érvényes még ma is. Hiába változott a világ, a tanulás és a tanulási módszerek alapjai nem változtak.
Én is oroszosként kezdtem, de iskolai keretek közt, 5. osztályosként. Elõször orosz, majd angol tanárként kerestem – keresem kenyerem.
A fenti 10 tanács ma is érvényes, én is hasonló ötletekkel ”boldogítom” tanítványaimat. Az elsõ és a kilencedik az, ami szerintem nagyon fontos. Gyakorolj, és ha csak módod van rá, beszélj, használd élesben a nyelvet. (Esetleg chat formájában, a neten keresztül is…) Az 5.-et bõvíteném azzal, hogy nézz (akár feliratozott) idegen nyelvû filmet, figyeld a slágerek szövegét is, légy kritikus a feliratok és reklámok megszövegezésével, nyelvtani szerkezeteivel. Használd ki (ha angolos vagy), hogy a csapból is angol folyik. Ez akár a 2. pont kiegészítése is lehet. A 10. ponthoz még annyit: azt se bánom, ha személyesen engem szídnak, ha végül is eredményes nyelvtanulókká válnak nemegyszer kissé lusta tanítványaim…
Szerintem mind a 10 tanács igaz ma is, esetleg kiegészítésre szorulnak, de ennek a 10-nek érvényessége, igazsága nem változott a net megjelenésével.
Igen, azt gondolom, hogy bármilyen régiek is ezek a tanácsok, ma is csak így lehet egy nyelvet megtanulni. S a legfontosabb, hogy tényleg napi szinten foglalkozzunk vele valamilyen formában.
Igen, azt gondolom, hogy bármilyen régiek is ezek a tanácsok, ma is csak így lehet egy nyelvet megtanulni. S a legfontosabb, hogy tényleg napi szinten foglalkozzunk vele valamilyen formában.
Úgy gondolom, hogy Lomb Kató tanácsai ma is tökéletesen idõszerüek.Ahogy én tanultam az angolt annak idelyén, az a módszer nagyon hasonlított a Lomb Kató által leírtakhoz.Kb. kettõ évi tanulás után elsõre sikerült a középfokú nyelvvizsga a Rigó utcában.
Nem állom meg, ezt a hibát ki kell javítani: A ’szíd’ alak hibás. Helyesen: szidd v. szidjad.
A ’szídd’ a ’szív’ tájnyelvi alakjának felszólító módja, jelentése: ’szívjad’.
Már bocsánat. Kató nénitõl is, aki valóban hungarikum, és én még hallottam õt élõben mesélni a tolmácsként megélt kalandjairól.
Tanácsait mai napig érdemes megfogadni.
Nyelvtanároknak kiváltképp.
Üdv!
Szerintem Lomb Kató tanácsai megállják a helyüket a mai világban is. Évekkel ezelõtt olvastam a könyvét, és azonnal megkedveltem. Pár hete sikerült megszereznem, amint lesz idõm, újra elolvasom. Ha valaki, akkor Õ tudta, hogyan kell nyelvet tanulni.
Hasonlóan a többiekhez, én is úgy gondololom, hogy ezeket a tanácsokat érdemes megfogadni. A lelkesedés elvesztése a nyelvtanulás iránt az egyik legrosszabb dolog, ami történhet az emberrel (mármint nyelvtanulás tekintetében). 15 évesen olvastam Lomb Kató könyvét, és azóta is ajánlom sok embernek, hogy olvassa el. Nyelvtanárként úgy gondolom, hogy nagyon fontos, hogy segítsünk a tanulóknak megtartani a lelkesedést és a választott nyelv iránti szeretetet.
Szerintem szinte minden pontja még ma is helyénvaló és követendõ, fõleg, ha valaki egymaga próbálkozik az adott nyelv elsajátításával, mint én.
Elgondolkodtam, és úgy gondolom hogy a tíz kérdést akár ma is fel
lehet tenni és érdemes megfogadni.
Sajnos én is egy vagyok a nyelvzsenik közül de tudom, hogy szorgalommal és kitartással el fogom érni a célom. Úgy érzem jó
úton haladok üdv. Anikó
Igen, azt hiszem, hogy mindenben egyeterthetek. Eleg ”oreg” fejjel kezdtem komolyan foglalkozni az angollal, es ugy mertem elvallalni munkat Irorszagban, hogy mar ”nem adnak el”. Ez majdnem 5 evvel ezelott volt. Azt mondhatom, sokat fejlodtem, de sokat kell meg tanulnom. Nagyon fontos, hogy ne szavakat, hanem fel vagy egesz mondatokat tanuljon meg, rogzitsen az ember, szituaciokhoz kapcsolva. Sokkal konnyebben megmarad.
Irto nehez leszokni az onbizalom hianyrol, hogy nem jo a nylevtanom (allandoan javitgattam sajat magam, miutan kimondtam valamit, mert rajottem, hogy nem helyes nyelvtanilag), ettol sokkal fontosabb a jo es helyes kiejtes,, mert hiaba mondom nyelvtanilag jol, ha nem ertik.
Valamelyik nap tortent velem egy fotos boltban: a fiatalember kerdei, hogy mit kerek, en akkut, a fenykepezogepembe, odavezet a vitrinhez, es ott hatarozottan ramkerdez magyarul, hogy ugye magyar vagyok – ezt kierezte az angolombol. Kicsit cikinek ereztem, dehat nem tudunk kibujni a borunkbol teljesen.
Csak azt tudom mindenkinek ajanlani, hogy tanulja a nyelvet, ne adja fel, mert egy ido utan minden elojon, ha hasznalni kell elo kornyezetben.
Az egész nyelvtanulást már az általános iskolában elrontsák.
Minden évben más tanár,más módszer,más könyv,folyamatos ujrakezdés ez mind elrontja,hogy megszeressék a gyerekek a nyelvtanulást.Nem is beszélve arról,hogy 15 fõs csoportokat nehéz tanítani,a tanárok nem lelkesek,de ezen ne is csodálkozzunk,havi 100000Ft-ért én sem tenném tönkre az idegeimet a sok nebuló miatt.
Miért nem lehet angolul meséket olvastatni,miért nem lehet megszeretni a gyerekekkel a nyelvtanulást,azért mert a többség úgy véli hogy le adja az anyagot innentõl kezdve meg teljesítette a rá bízott feladatot.De ez sajnos nem így van.Azért vannak ott hogy tanítsanak meg tanulni,nem pedig azért,hogy a sok hülyeséggel tele tömik a gyerekek fejét.
Nagyon sokan értik hogy mit mondanak nekik,de viszont nem tudnak válaszolni már,Nos ez miért van?azért mert a passzív szókincsünk jóval nagyobb mint az aktív,na meg persze a kiejtéstõl való félelem,Ha minden évben más könyvekbõl tanul a gyerek nem nagyon tudja átismételni a régen megtanult szavakat,igy szóval gyorsan el is felejti-
Szóval az egész iskolaoktatás egy nagy……
Csak ennyit akartam,remélem senkit nem zavartam meg nyugalmában
Szerintem megállják a helyüket ezek a tanácsok a mai világban,sõt érdemes és fontos elõvenni ilyen és ehhez hasonló tanácsokat,mivel szerintem a mai világban a nyelvtanulás csak a vizsgapapír megszerzésért folyik és nem magáért a nyelv elsajátításáért.
Én is önnálló nyelvtanuló vagyok,és mindig örülök a hasznos tanácsoknak…..
Szia Gabi!
A többiek véleményéhez hasonlóan szerintem is teljesen megállják a helyüket ezek a tanácsok. Nagyon régóta próbálok angolul megtanulni beszélni. Akár nyelviskolába, akár magántanárhoz jártam, mindig a szavak tanulásán volt a hangsúly. Mindegyik pont hasznos információ számomra, de amin igazából elgondolkodtam az a hetes pontban leírtak. Azzal, hogy a mondatokat elsõ személyre átalakítva jegyzem meg, saját szövegként ”gondolatként” könnyebb megjegyezni.
Üdv.
Marianna
Teljes mértékig!
Én mindenben egyetértek (kivétel a 7. pont) fõleg azzal a mondattal, hogy a nyelvet célszerû minden irányból ostromolni. Egyre többet foglalkozom vele és szépen lassan kiderül, hogy épp ezeket a dolgokat csinálom. A 7. pontot viszont nem értem miért fontos.
Köszi a véleményeket! Csak így tovább! Most már vannak igazán érdekes megközelítések is a válaszok között…
Régen olvastam ezt a könyvet, valamikor a 80-as években. Ha jól emlékszem azt írta benne, hogy azonnal egy haladó csoportba jelentkezett, mert a nyelvtanulást nem elkezdeni akarta, hanem haladni vele. Megszívlelendõ jótanács lehetne ez is.
Ezt 10 pontot kõbe kellene vésni…vagy inkább agyba:)
Sziasztok!
Én is egyetértek Kató néni gondolataival. Talán ha valakinek elszáll a kedve a tanulástól, akkor épp ilyen jó tanácsok olvasgatásával kellene újrakezdenie. Így ötletet kaphat,hogy milyen más mószerrel folytathatná és tehetné változatossá a tanulást.
Volt, aki kérdezte a 7. pont lényegét. Véleményem szerint az ember legtöbbször magáról beszél és méginkább magából indul ki (Ha pl. valakirõl, valamirõl véleményt kell alkotni. XY ezt csinálta. Miért is érdekes ez? Mert mi másként csináltuk volna. Szóval az ember mindig saját magához hasonlít másokat.).
Még talán azt hozzátenném 11. pontnak, hogy sose gondoljuk, hogy egy nyelvet meg lehet tanulni. A nyelvet csak tanulni és tanulni lehet. Hiszen még a magyarban is tudnának nekünk is újdonságot mondani.
Mindenkinek jó angolozástt kívánok!
hali!
nekem fõleg a 10. tetszik, ezt még nem hallottam. nem vagyok egy túl magabitos fajta. Egyet értek, hogy a nyelvtanulás (fõleg szókincs, szleng stb) szempontjából a filmezés (akár felirat nélkül), ill. rádiózás rendkívül szórakoztató, mégis hatásos.
kitartás, és sok sikert kíván minden rászorulónak: barsal
Igen, szerintem ezek a módszerek még ma is megállják a helyüket. Jó, ha van olyan környezet ahol életszerûen lehet gyakorolni a betanult elemeket.
Sziasztok!
A 9. pontot mindenkinek figyelmébe ajánlanám. Azt hiszem, a szóbeli megszólalás megy nekünk a legnehezebben. Semmiképp sem szabad megijednünk, és a már nagyobb tudású ismerõseinknek sem szabad minket ledegradálni. Sajnos jártam így, nagyon lelombozott.:( A 10. pont szintén ékes példája, hogy ne saját magunkat döntsük porba, ha sikertelenség ért minket.:)
Mindenkinek kellemes tanulást, és szeretetteli beszélgetéseket kívánok.:)
Véleményem szerint ez a 10 pont ma is megállja a helyét, de igen elszánt nyelvtanulónak kell lennie az illetõnek, ebbõl pedig ma nem sokkal találkozok. Meglátásom szerint a nyelvtanulók, és általában a tanulók, motiválása egy óriási kihívás.
Azt hiszem, hogy a legfontosabb üzenete Kató néni 10 pontjának az, hogy legyen önbizalmunk, és soha ne adjuk fel! A magyarok többségét ez akadályozza az idegen nyelven történõ megszólalásban, és ezért vagyunk az utolsók között az idegen nyelvet tudók listáján.
Meggyõzõdésem, hogy ezek a tanácsok ma is nagyon helytállóak. Minden idegen nyelvet tanulõnak fontolóra kellene vennie. Csak teljes önbizalommal kell megközelíteni a nyelvtanulást.Ne sajnáljuk az idöt a gyakorlásra sem.
Szia!
Szerintem a 3. és . 7. a leghasznosabb tanács, és most is érvényes.
Hajni
Én is egyetértek. A magyar ember , sokan , önbizalomhiányos, ami még nem hiba, de az igen, ha ebbõl kiflyólag mások önbizalmát is rombolják, megjegyzésekkel, irigykedéssel, gonoszkodással, ez különösen cégen belüli nyelvoktatásnál figyelhetõ meg, ahol az emberek többsége ki van élezve a másik mindennemû különbözõségére, sikereire és sikertelenségeire. Amíg ez a fajta romboló hatású magatartás él a társadalomban, addig hiába minden Lomb Kató féle és egyéb jó tanács, csak a saját egyéni szintünkön fogjuk tudni megvalósítani nyelvtanulási céljainkat, ami nagyon önösnek hangzik és nem közösségépítõ, pedig nyelvet igazán csak közösségben lehet tanulni, mert nem vagyunk egyedül a világon, bár a 21. század felfogása ezt sugallja.A 10. pont nemcsak számunkra igaz, hanem mindenkinek, a 9. pont pedig a fõ, nem szabad megsértõdni, ha hibázunk és erre figyelmeztetnek is. Tudnék nyelvtanárként mesélni sértõdõs céges tanulókról, akiknek fontosabb volt a személyes imageük, mint az õszinte hozzáállásuk , ami nemcsak a nyelvtanulást illeti.
Az elõzõ beírásokkal egyettértve hozzátenném, hogy jó lenne ha megkérdeznék a nyelvszakos tanárszakok oktatót is, ismerik-e ezt e 10 pontot.Sajnos én az általános iskolában tanuló lányomnál tapasztaltam az állandõ véget nem érõ szódolgozatírás mániáját – természetesen kontextus nélkül. Lányom ezért azt a minimális szókincset sem tudja hasznosítani, amit ’elvileg’ tud.Tehát ezzel a 3.-as pont módszertani fontosságát szeretném aláhúzni. A módszertani sokféleség 2. 8. pont sem közkeletû az órákon – dominál a szöveghallgatás – a többi csak néha-néha. Elvégre az több munkával járna az oktatótól.Talán a 6.-os pont korrelál a mai gyakorlattal legkevésbé a saját tanulás és a tanár kijavítása tekintetében. Õk leginkább csak dolgozatot javítanak tudtommal.
Azért az általános iskolákban ne várjunk csodákat..én 12 évet
tanítottam ott és már az is nagy elvárás,ha a tanuló megtanulja
a szavakat….mindent lehet,de a korosztály határait be kell
látni…én már 20 éve tanítok,mindenféle korosztályt…
A jó nyelvtanár nyilván kijavítja a megtanulandó szövegeket…
Persze mindenhol vannak kontárok…De fõleg a tanterv az,ami
elavult…én már halálra untam magam,amikor 1 leckét
10 órán át kellett boncolgatni…
Szerintem is csak magán nyelvtanulásra illik ez a 10 pont.
Angol nyelvtanár vagyok 30 évnyi tapasztalattal, s most új nyelvet tanulok. Lomb Kató minden szava igaz. Mindenkinek meg kell keresnie, melyik tanulási forma áll a legközelebb hozzá, hogy az legyen a fő csapásirány, de minden irányból nyomulni kell a „vár” ellen, s a siker nem marad el. Az eltökéltség biztos sikert hoz. A nyelvi kommunikáció vára soha nem tud ellenállni az eltökélt ostromnak.