Mi hiányzik a nyelvtanításból Magyarországon?

2008. 08. 26. | Desszert | 19 hozzászólás

Az, ami az oktatási rendszerünkből is: elegánsan átlépünk az alapokon, és elvárjuk, hogy minden tanuló vagy eleve tisztában legyen velük, vagy magától, otthon, egyedül elsajátítsa. No, ez nem így működik.

Sokszor eleve képtelenek vagyunk ezek elsajátítására, mert nem tudjuk, hogyan kell. (Miért is tudnánk? Mondta valaki? Hát persze, hogy nem!) Legtöbbször pedig egyáltalán nem is vagyunk motiváltak az alapokhoz való visszanyúlásra, mert totálisan hiányzik az információ, hogy ez fontos.

A PISA-felmérés óta tudjuk, hogy a skandináv országokban azért olyan sikeresek az iskolák, mert hosszú az alapozó szakasz. Mert nem azonnal évszámokkal és kémiai képletekkel tömik az iskolások agyát, hanem először megtanítják őket a szövegértés képességére, megalapozzák az íráskészségüket, a technológiai, informatikai alapképességeket, sőt, az Egyesült Államokban olyan szociális kompetenciákat is tanítanak, mint a mediálás konfliktusmegoldás céljából. Gyerek-mediátorok járnak-kelnek az iskolában és simítják el az ellentéteket. Mi pedig azt sem tudjuk, mi fán terem a mediálás. Ha csak tizedét be tudnám valahogy építeni a magyar oktatásba annak, amit az amerikai oktatásban láttam, az ország versenyképessége hirtelen jó pár generációra biztosítva lenne. Nálunk ugyanis pontosan az hiányzik, ami ott bőven van.

 

Érdekel a TOP 25 cikk gyűjteménye az oldalról, egyben? AZONNALI INGYENES LETÖLTÉS ITT>>

 

Hogy jön ez a nyelvoktatáshoz? Picit gondolj vissza az első nyelvóráidra! (Kinek orosz, kinek angol vagy német.) Milyen tanáccsal mentél haza az óra végén? Mit mondtak neked, HOGYAN tanuld meg az órán vett anyagot? Hadd találgassak: ha mondták, legfeljebb azt mondták, hogy takard le az egyik oszlopot, és mondd fel a másikat, és oldd meg a feladatot a munkafüzetben. Eleve hibás stratégia, mindkettő, mert totálisan hiányzik belőle az ún. „produktivitás”: az életben nem oszlopokat kell felmondani, vagy munkafüzetbe kell írni. És fehér holló, ha nem ezt mondták, vagy ha valóban elmondták, hogyan tanulj nyelvet. Aztán ELVÁRTÁK tőled, hogy tudd, és emiatt Te is ELVÁROD magadtól ugyanezt. Érzed az egész logikátlanságát?

Hosszú töprengés – és, mit tagadjam, nem kevés látogatói és vevői ösztökélés – után arra jutottam, hogy a Feladat Adatbázis előfizetők rendelkezésére bocsátom az online angoltanulási tanfolyam eddig megjelent összes leckéjét. Innentől ezt is megkapod, ha FeladatAdatbázis elérést rendelsz. Részt vehetsz egy komplett angoltanulási tanfolyamon a saját otthonodban, saját számítógéped előtt.

Emlékszel az első nyelvórádra? És most nem azokat kérdezem, akik óvodában kezdték a nyelvet tanulni, hanem az én generációmat, aki negyedikben, ötödikben kezdte. Neked mit mondtak, hogyan tanulj nyelvet? És a többiek? A fiatalabbak? Nektek mit mondanak most? Tanárok! Ti mit mondotok a tanítványaitoknak?

 

Hasznos volt? Tetszett? Nyomj egyet az Ajánlom és +1 gombokra, hogy tudjam!

Instant angol tanulókártyák

 

Tudtad, hogy okos, gyors haladást adó angol tanulókártya csomagokat is kaphatsz tőlem?

12 év tanuláskutatásának eredményeit kapod meg az angol tanulókártyáimmal – válaszd ki a neked épp megfelelőt a webshopban:

Okos angol tanulókártyák elfoglalt, rohanó felnőtteknek

 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Hozzászólások

19 hozzászólás

A mezők kitöltése kötelező.
Az e-mail címed nem fog látszódni.

  • Kovács Andi 2008-08-27 00:00
    Én egy alföldi általános iskolában kezdtem orosszal, de az elsõ órán sikerült megutálnom a nyelvvel való foglalkozást. A tanárnõ meg sem szólalt magyarul csak a hf-okat mondta el sajnos. Akkor az otthoni nyelvtanulásról soha nem esett szó, nem úgy mint mostanában. Ma több elképzelést, módszert lehet olvasni, de úgy gondolom, hogy ebben a bõségben mindenkinek magának kell megtalálnia ’magát’ és számára a legmegfelelõbb tanárt. Én arra jöttem rá a kötelezõ nyelvvizsga után, hogy saját szórakoztatásomra tanulok tovább. Tehát a célt, motivációt jó ha pontosan belõjük:)
    Sok sikert mindenkinek! Válasz
  • Szûcs Nikolett 2008-08-27 00:00
    Ha már a mediálás, addig, amíg Magyarországon a legtöbb ember úgy gondolja, hogy csak az fordul pszichológushoz, aki dilis, addig nem is érdemes a szociális kompetenciákat tanítani! Mert nincs meg az a mentális alap, amire ezt lehetne építeni Válasz
  • slam 2008-08-27 00:00
    Alapvetõen nem nyelvtanulás, de szerintem szervesen kapcsolódik a témához a sztorim:
    Anno a katonaságnál 2 hét intenzív foglalkozással - még az esküre való felkészülés során - megtanítottak negyvenedmagammal alakizni. (Menetelés, jobbra át, balra át, igazodj, stb, stb...)
    Úgy ahogy ment. Aztán negyed év múlva már tõlünk várták, hogy egy-egy szakasznyi embert betanítsunk mindarra amit mi is tanultunk.
    Nos, ott szembesültem elõször azzal, hogy teljesen másképp kell egy sima meneteléshez állni, ha épp menetelsz vagy, ha a Te parancsaid alapján teszik azt mások!
    Ég és föld a két dolog!
    Így tehát szépen nekiállhattunk megtanulni azt, hogy a parancsok ”visszafejtése” által megtanuljunk parancsokat megfelelõen kiadni!

    ...és amire ezzel ki akartam lyukadni: talán így lehet ez az angol tanulásban is. Más megtanulni a nyelvet, majd azt hinni, hogy tudom, így bárkinek taníthatom is és más a valóság.
    Egy angoltanárnak talán teljesen másképp kellene tanulnia az angolt, mint annak aki csak érteni, beszélni akarja a nyelvet.
    ...és talán ez lehet az a pont ahol elég sok hiányosságunk van, amin ha országosan változtatunk, elõrébb léphet a hazai nyelvoktatás.
    Talán. Válasz
  • Rp-ka 2008-08-27 00:00
    Nem szokásom ekkora dolgokról középiskolás fejjel véleményt mondani, de muszáj.
    Általánosban 8. év végén írtam egy 93%-os alapfokú próbanyelvvizsgát, és ha nagyon akartam, meg tudtam értetni magam másokkal (természetesen angolul).
    Erre jött a középiskola, és az órákon nem nagyon tanultunk, a tanár mással volt elfoglalva. Aztán szépen lassan visszaesett a csoport angoltudása. Jövõre szeretnék, hogy menjek középfokon nyelvvizsgázni, de már most kevesebbet tudok, mint 8.-ban
    Köszönöm Válasz
  • Katalin 2008-08-27 00:00
    Kedves Gabriella!
    Hogy a nyelvtanításból mi hiányzik, azt nem tudom... de hogy a nyelvtanulásból mi (legalábbis nekem) hiányzik, azzal tisztában vagyok. Meg azzal is, hogy a közeljövõben sem javul a helyzetem: AZ IDÕ! Pedig a szándék már nagyon régen megvan...
    Válasz
  • Gabi 2008-08-27 00:00
    Katalin,
    ez az alapok egyike - rátappintottál! Sokszor a tanárok azt hiszik, egy gyerek lusta, pedig lehet, hogy egyszerûen hiányzik a képessége arra, hogyan dolgozzon fel hosszabb idõtávot igénylõ feladatokat (=nyelvtanulás). Válasz
  • dublin 2008-08-27 00:00
    én történetesen gyakorló angoltanárként kapom a hírleveleket, és nagyon örülök ennek a blognak, hogy legalább az angoltanítás-tanulás terén elindulhat valami ..... nekem meggyõzõdésem, hogy csak olyan szövegeken keresztül lehet a diákokat motiválni, ami érdekli õket ... én a magam részérõl rengeteg zenét ajánlok, nyilván olyanokat, ahonnan érdemes jó kifejezéseket és szép kiejtést tanulni, és internetrõl letöltött, órára feldolgozott anyagból dolgozom .... a nyelvtanról az a véleményem, hogy túlzásba vinni és unásig tanítani nemcsak hogy nem szükséges, nem is szabad, ugyanis a hétköznapi életben az angolok sem használnak bonyolult nyelvtani szerkezeteket .... szókincs,szókincs,szókincs ... és kizárólag autentikus forrásból .... mindemellett jó filmek angolul, angol felirattal .. ez a leghatékonyabb .... Válasz
  • Fjody 2008-08-27 00:00
    Ez az oszlopos téma nekem egyáltalán nem jött be abban biztos vagyok. Én úgy tudom idõvel megjegyezni a szavakat, hogy használom mondatalkotás közben azokat a szavakat, és hónapról hónapra több szót tudok, de közben oda kell figyelnem a régekre is persze, így hát nem csoda, hogy több órát ülök a füzet, vagy éppen a könyv fölött. Mindenesetre mindenkinek tudom ajánlani, hogy msn-en nem csak az anyanyelvünkön lehet társalogni másokkal. vannak olyan kéttannyelvû iskolába járó ismerõseim akiket az illedelmes beszéddel simán lehagyok hiába 10-szer annyi a szókincsük a témák rengetegében.
    szóval ez is sok gyakorlást igényel, így hát azt kell eldönteni, hogy kinek mi a fontosabb. Válasz
  • Ancsa 2008-08-27 00:00
    Ötödikesként kezdtem nyelvet tanulni ahol én mint 11 éves döntöttem el hogy milyen nyelvet szeretnék tanulni és semmilyen felmérést nem végeztek hogy esetleg milyen nyelvhez van jobban érzékem. Szerintem ez az elsõ probléma.
    A szótár magolása megvolt nekem is annyit sikerült elérnem vele hogy felismerem a szót hogy ezt már tanultam de a jelentésével nem vagyok tisztában.
    Általánosban a német tanáromnál bármit tehettünk akár dolgozatírás közben is és bemagolt szövegekre amit már másnap nem is tudtunk kaptunk jegyet. Aztán középiskolában két nyelvet kellett tanulni. Anémetet addigra úgy megutáltam hogy csak a kötelezõ dolgokat végeztem el és görcsbe volt a gyomrom amikor órán felelni kellett. A második idegennyelv az angol volt amibõl szintén nem tanultan semmit. Ekkor jött az érttségi elõtti év és választottunk egy nyelvet amibõl vizsgára készültünk. Meglett a MOTIVÁCIÓ és kaptunk egy tanárt aki az alapoktól mindent megtanított nekünk.
    Azóta eltelt 6 év és még mindig a nyelvvizsgával szenvedek. Nem azért mert nem akarom megcsinálni hanem mert nem volt olyan tanárom aki ebben segített volna. De most van!!!!
    átvette velem a nyelvtant és értem és nem bonyolult érthetõ összefüggések halmaza lett.
    Szerintem az országban a tanulás és tanítás egyik legnagyobb problémája hogy nincs gyakorlat illetve kevés. Ez az elsõ dolog amit erõltetni kellene hiszen saját és a másik hibájából tanul az ember.
    Bocsánat a hosszú hozzászóláshoz csak még egy észrevétel: már vannak olyan óvodák ahol angolul tanítják a kicsiket. Szerintem addig amíg a saját nyelvi készsége nem alakul ki csak összezavarja õket. Tanulmányok szerint a nyelvi készség kb 6-7 éves korban alakul ki. Ezért szerintem bõven elég ha az iskolában ismerkedik meg a nyelvvel a kisdiák.
    Válasz
  • geza 2008-08-28 00:00
    Ha úri módon elsiklunk az árukapcsolás (product bundling, hogy angol kifejezést is tanuljunk ma :-) és egyéb marketing felett, több kérdés is felmerülhet:

    Milyen évszámokkal és kémiai képletekkel tömik a hatéves elsõsök agyát Magyarhonban? Erre nagyon kíváncsi lennék. AZ én idõmben 7-ikben kaptunk elõször kémia könyvet, de történelmet is csak 5-iktõl tanítottak, ha jól emlékszem. :-)

    Ha pöpec gyermekmediátorok járják az USA iskoláit, akkor miért lett nemzeti sport az iskolai lövöldözésekbõl? Miért létezik bullying? Vagy ez az intézményesített hülyeség is olyan hatékony, mint pl. az iskolai vitaklubok, vagy a nálunk is kritikán aluli diákönkormányzatok?

    A ”takard le az oszlopot” módszer is már vagy 20 éve kibõvült azzal, hogy a szótárfüzetbe mondatba foglalják az új lexémát. Nem egy forradalmi módszer, de a fontolva haladás azért itt is elkezdõdött. Ha úgy tetszik, ez megfelel az összefûzött nyelvtanulókártyáknak, csak éppen nem lehet összekeverni. :-D

    Egyébként tényleg érdekes lenne hallani egy beszámolót az amerikai, esetleg egyéb angolszász iskolák életérõl, de nem a mókusvakító sallangokról, hanem mondjuk a tutor rendszerrõl, vagy az Eton módszereirõl. Errõl jut eszembe: Meglepõ módon egyik sem kapcsolódik az állami közoktatáshoz. Az amcsi, angol public school-okkal mi is a helyzet?

    Gabi! Egy 400 szónál kicsit hosszabb beszámolót esetleg? Persze csak ha szívesen megosztod tanfolyami kereteken kívül is a tapasztalataidat. Válasz
  • Márti 2008-08-28 00:00
    Én 4.-es korom óta tanulok angolt, most középiskolás vagyok. 8.-ba alapfokot, 9.-be középfokot szereztem belõle. imádom a nyelveket, de sajnos az a tapasztalatom, h. a magyar iskolákban tényleg nagyon rosszul tanítják (ha egyáltalán tanítják) a nyelveket. mi a japán nnyelvtanfolyamon minden órán magnót hallgatunk, párbeszédezünk, az ország kultúrájáról, történelmérõl, földrajzáról, nevezetességeirõl beszélgetünk. miért nem lehetne ezt az iskolában az angollal is? Válasz
  • Gabi 2008-08-30 00:00
    Jönnek fel a problémák, látom. :) Ancsa esete az enyém is például, annyi különbséggel, hogy engem megmentett, hogy nem állami középiskolába jártam. Csak szerencsés voltam, de a legtöbben nem.
    És a gyakorlatról: ------------szerintetek miért nem tanítják a tanulást az iskolákban?-----------------
    Géza, neked meg annyit: nézz már meg pár alsós könyvet, és rájössz, mire gondolok. Az alapozás HIÁNYZIK. Az oki.hu oldalon egy rakás tanulmány jelent már meg errõl, tehát TUDJUK, hogy mi nem jó, és azt is tudjuk, hogy máshol mi jó. Csak valahogy a gyakorlatba nem megy át. És a komplex társadalmi problémák, amiket említesz (lövöldözések), szerintem nem ide való témák. Az USA-ban a legnagyobb gond (szerintem) a családmodell és a család szerepének eróziójával van, és ehhez a tanításnak nem sok köze van. Az iskola ezen egyszerûen nem tud segíteni. És azért visszutasítani a bevált gyakorlatokat és pozitív példákat, mert az ország, ahonnan jön, nem tökéletes, botorság lenne! Az általad említett tutor módszer, és a többi ragyogóan bevált, nálunk hiányzó dolog (projekt-feladatok, a tantárgyak közötti kapcsolódások, a tanulócsoportok, a választhatóság szinte minden tárgyból és szinten, hangsúly az alapozáson és hosszabb alapozás) attól még mûködhet. Ahogy írtam, az oki.hu oldalon nézz körül, már nálunk is vannak olyan tanárok és szakemberek, akik ezeket évek óta üvöltik a szélbe...
    És még egy dolog: csak nem elsiklani a marketing felett! Marketing nélkül a felnõttoktatásban ebben az országban semmilyen változás nem lesz!!! Mit gondolsz, miért nyomom annyira? :)
    --------------
    És mindenkinek üzenem: menjetek dublin-hoz angol tanulni! :)
    Válasz
  • geza 2008-08-30 00:00
    Még nem járt a kezemben új, ”megreformált” alsós tankönyv, ezért nézd el nekem Gabi, ha kételkedem abban, hogy az anno 7-ikes kémia az elmúlt 15 évben hirtelen átkerült közvetlenül az ABC és írásoktatás utánra. :-) És ez most nem a magyar oktatási rendszer védelme vagy a svéd kritikája.

    A komplex társadalmi kérdések valóban nem idevalók, de akkor a gyermek mediátorok milyen problémákat simítanak el? Hol vannak a sikertörténetek? Nem volt meggyõzõ ez a példa, hogy nekünk is ez az intézmény hiányzik. Más, valóban pozitív példát pedig nem említettél.
    Projektfeladatok: ez most akármi is lehet.
    Tantárgyak közötti kapcsolódások: ezt most komolyan gondolod? Legyen itt is science óra a különálló fizika, kémia, biólógia tananyagának tizedével?
    Tanulócsoportok: Napköziben, iskola után pöpec lehet. Ez tényleg lehet jó.
    Választhatóság szinte minden tárgyból és szinten: na ez az amerikai oktatás lépfenéje. Nálunk idehaza még az egyetemeken sem mûködik rendesen. Ott sem. Gimiben sem.

    A marketing pedig...
    Annak idején a nyelvvizsgák összehasonlítása miatt találtam meg az oldalt és elkezdtem olvasgatni a blogot is.
    Nagyon zavaró viszont, hogy az önreklám nem különül el az angollal, nyelvtanulással foglalkozó bejegyzésektõl. Sõt, mintha direkt az lenne cél, hogy be lehessen ágyazni vmibe. (Igen, most naiv voltam. :-) )

    Pártolom a küldetéstudatod, de miért nem lehet hosszabb és mélyebb és szakmaibb bejegyzéseket írni?
    Hol vannak az alapítvány többi dolgozójának a bejegyzései?
    Hol van az igazi mûhelyhangulat? Válasz
  • Gabi 2008-08-31 00:00
    Köszönöm a hozzászólást! A feleleteket a legtöbb kérdésedre az általam ajánlott weboldalon találod. Javaslom, az ott publikáló szakemberekkel folytass párbeszédet! Van fórum! Ha pedig irritál a marketing, pláne, ott ugyanis nincs semmi ilyen! (Államilag finanszírozott...) Ennek a weboldalnak nem a mûhelymunka a célja, hanem a segítségnyújtás - ezért kérlek erre.
    Válasz
  • Panna 2008-09-3 00:00
    Teljesen egyetértek a Gabi által leírtakkal. (Pedig, kedves Géza nem vásároltam még anyagot tõlük:) - bocs) Én középiskolában kaptam egy angoltanárt, aki 1,5 év alatt nulláról eljuttatott minket olyan szintre, hogy a csoport 90%-a letette a Rigó utcai alapfokú vizsgát, amirõl mindenki tudja hogy milyen, nem is részletezem, az írásbelinkrõl pl. utólag elárulták, hogy középnek megfelelõ volt. Játszottunk, akasztófáztunk, a szokásokról, ünnepekrõl kaptunk kimásolt anyagot stb. ahogy Márti írja lentebb! Aztán elment és mi is szépen lemaradtunk. Most meg sokan munka mellett küzdünk a diplomához szükséges középfokúért.. igen, jó nyelvtanár most is van, csak idõ és/vagy pénz nincs, meg nyilván aki fiatal könnyebben is tanul. Bár az ovis oktatással én sem értek egyet, de mondjuk elsõtõl jó lehet, a húgomék is úgy tanultak (én még orosszal kezdtem:) általánosban és hihetetlen hamar mentek neki az alapok. Tehát, igen, a hozzáálláson, a szemléleten kellene változtatni. Még annyit, bár nem célom itt személyeskedni, én az utóbbi 3 évben általános iskolában dolgoztam, pontosan tudom, hogyan és mennyire vannak túlterhelve a gyerekek haszontalan információkkal! Nem, nem kell mindent átvenni, de ami jó, azt miért ne? Válasz
  • geza 2008-09-6 00:00
    Panna!

    Te mit vennel at? Foleg az amerikai nyelvoktatasi modszerekbol? Válasz
  • anonymus 2008-10-11 00:00
    Tényleg félreérted az oldal lényegét. :) Te információkat vársz, az alapítvány pedig eladást és pénzt. :)
    Szerintem alapból ezzel nincs probléma, ritka álszent képmutatásnak tartom, amikor valaki azt hirdeti magáról, a profit nem érdekli. Viszont ha valóban nem a pénzért csinálja, akkor miért hirdeti lépten-nyomon a termékeket... Ez csak költõi kérdés volt. :)
    Szóval nagyon jó kis oldal, kellemesen taglalja a nyelvtanulókat érintõ témákat, de ez egy értékesítési weboldal, ami azt jelenti, hogy az információk egy részét fogod itt megtalálni. Válasz
  • Gabi 2008-10-30 00:00
    Hú, pedig a profit nagyon fontos, gyerekek! Ha nem lenne, ez a weboldal még mindig a kõkorszakban lenne, mert csakis abból tudunk fejleszteni. És akik 2005. óta velünk vannak - sokan vannak ilyenek - tudják, mekkorát fejlõdtünk. De nem a profit a cél. Az csak eszköz (enabler, ha már angolul tanulunk... :) ) Válasz
  • Ladybird 2008-11-17 00:00
    Persze, hogy nem a profit a cél, hanem mennyit tudsz belõle megtartani, azaz a vagyon. ,) Válasz

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás